Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Kikar på att bättra ventilationen i huset och har bestämt mig för att ersätta Pax-fläkten i badrummet med en kanalfläkt istället.
Tanken är att köra en av EC-typ då de kör tystare och har hittat:
Östberg CK 100 C1 EC
samt
Systemair K 100 EC Sileo
Men jag har svårt att jämföra siffrorna, har satt båda till 60l/s och 200pa tryck:
Östberg:
Systemair:
Vilken är egentligen tystast?
Östberg CK 100 C1 EC
samt
Systemair K 100 EC Sileo
Men jag har svårt att jämföra siffrorna, har satt båda till 60l/s och 200pa tryck:
Östberg:
Systemair:
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ingen av dom blir nämnvärt tystare vid maxdrift men skillnaden uppstår vid nedreglering av varvtalet med enklare styrningar. Då kan det uppstå ett brumm för AC motor utöver själva ljudet från lufthastigheten.13th Marine skrev:
Kikar på att bättra ventilationen i huset och har bestämt mig för att ersätta Pax-fläkten i badrummet med en kanalfläkt istället.
Östberg CK 100 C1 EC
samt
Systemair K 100 EC Sileo
Östberg:
[bild]
Systemair:
[bild]
EC fläkten är mycket mer energieffektiv över hela varvtalsområdet då en har permanentmagneter
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Tanken är ju att reglera ner dem.H Håbbe01 skrev:
Jag försöker mest förstå vilka siffror jag ska jämföra för att få den tystaste av de två.
Har nyss bytt till systemair K 160 och upplever den som tystare än gamla FLM. Säger ju inget om din fråga, men beträffande reglering så fick jag välja bort steglös då den ställde till med oljud och byta till trafo med fasta steg.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag hade tänkt att styra fläkten via 0-10V-ingången, därav valet av EC-fläkt.K Kjell_G skrev:
Får hoppas att jag slipper oljud.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden