Kikar på att bättra ventilationen i huset och har bestämt mig för att ersätta Pax-fläkten i badrummet med en kanalfläkt istället.
Tanken är att köra en av EC-typ då de kör tystare och har hittat:
Östberg CK 100 C1 EC
samt
Systemair K 100 EC Sileo

Men jag har svårt att jämföra siffrorna, har satt båda till 60l/s och 200pa tryck:
Östberg:
Diagram över ljudtrycksnivåer för olika frekvenser och platser: inlopp, utlopp och omgivning (3m avstånd) för en kanalfläkt.
Systemair:
Tabell jämför ljudnivåer i dB(A) vid olika frekvenser för insug, utblås och omgivning; även lufttrycksnivå vid 3m anges.

Vilken är egentligen tystast?

• Gilla
Glocalizator
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kikar på att bättra ventilationen i huset och har bestämt mig för att ersätta Pax-fläkten i badrummet med en kanalfläkt istället.
Tanken är att köra en av EC-typ då de kör tystare och har hittat:
Östberg CK 100 C1 EC
samt
Systemair K 100 EC Sileo

Men jag har svårt att jämföra siffrorna, har satt båda till 60l/s och 200pa tryck:
Östberg:
[bild]
Systemair:
[bild]

Vilken är egentligen tystast?
Ingen av dom blir nämnvärt tystare vid maxdrift men skillnaden uppstår vid nedreglering av varvtalet med enklare styrningar. Då kan det uppstå ett brumm för AC motor utöver själva ljudet från lufthastigheten.

EC fläkten är mycket mer energieffektiv över hela varvtalsområdet då en har permanentmagneter

H Håbbe01 skrev:
Ingen av dom blir nämnvärt tystare vid maxdrift men skillnaden uppstår vid nedreglering av varvtalet med enklare styrningar. Då kan det uppstå ett brumm utöver själva ljudet från lufthastigheten.

EC fläkten är mycket mer energieffektiv över hela varvtalsområdet då en har permanentmagneter
Tanken är ju att reglera ner dem.
Jag försöker mest förstå vilka siffror jag ska jämföra för att få den tystaste av de två.

Jag försöker mest förstå vilka siffror jag ska jämföra för att få den tystaste av de två.
Skiljer max 1dB mellan dessa två

Har nyss bytt till systemair K 160 och upplever den som tystare än gamla FLM. Säger ju inget om din fråga, men beträffande reglering så fick jag välja bort steglös då den ställde till med oljud och byta till trafo med fasta steg.

H Håbbe01 skrev:
Skiljer max 1dB mellan dessa två
Vilken siffra tittar du på då?

K Kjell_G skrev:
Har nyss bytt till systemair K 160 och upplever den som tystare än gamla FLM. Säger ju inget om din fråga, men beträffande reglering så fick jag välja bort steglös då den ställde till med oljud och byta till trafo med fasta steg.
Jag hade tänkt att styra fläkten via 0-10V-ingången, därav valet av EC-fläkt.
Får hoppas att jag slipper oljud.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vilken siffra tittar du på då?
Brukar kolla på frekvens 1K ca mitten på spectrum. Högre stoppas av väggar och lägre tvärtom. Annars får man ta medelvärdet på hela o jämföra. Men en ljuddämpare innan fläkt borde väl vara bra

H Håbbe01 skrev:
Brukar kolla på frekvens 1K ca mitten på spectrum. Högre stoppas av väggar och lägre tvärtom. Annars får man ta medelvärdet på hela o jämföra. Men en ljuddämpare innan fläkt borde väl vara bra
Jag tänker att ljudet mot omgivning skiljer en del.
Och vad ljudtrycksnivån 3m innebär är jag också osäker på.

Får upp och mäta, det är så att säga gott om ont om plats på vinden.
VVS-rör i en vind fylld med isoleringsmaterial, belyst av en ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.