S
Min sambo ägde huset när vi blev ihop. För cirka 14 år sedan installerade hon en radonsug via något radonföretag. Mätvärdena var 600 och sjönk till 180 efter installationen.

För cirka 10 år sedan installerades ett FTX aggregat.
Innan FTX aggregatet så var det självdrag.

Planritning av en källare med utmärkta rum som kontor, tvättstuga, hemmabio och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De två cirklarna visar vart radonsugen är nerborrade.

Det finns till-luft i hembion, förråd/lekrum och frånluft i tvättstuga och pannrum.

Behöver vi ens ha kvar radonfläkten tror ni?

D
S SueCia skrev:
Min sambo ägde huset när vi blev ihop. För cirka 14 år sedan installerade hon en radonsug via något radonföretag. Mätvärdena var 600 och sjönk till 180 efter installationen.

För cirka 10 år sedan installerades ett FTX aggregat.
Innan FTX aggregatet så var det självdrag.

[bild]

De två cirklarna visar vart radonsugen är nerborrade.

Det finns till-luft i hembion, förråd/lekrum och frånluft i tvättstuga och pannrum.

Behöver vi ens ha kvar radonfläkten tror ni?
Amatörsvar här, men radonsugen är till för markradon medan FTX är väldigt likt det man gör för byggradon. Därför skulle jag behålla radonsugen. Däremot tror jag att värdet har blivit ännu bättre med FTX-tillägget (180 från 600 var inte så bra med gamla lösningen). Jag hade radonmätt igen eftersom ni nu har gjort en förändring. Förhoppningsvis ligger ni <100 nu.

Radonsugen tar ju upp markradon och skickar ut det.
FTX ger förvisso ett bättre luftutbyte, men det hindrar ju på intet vis radonen från att komma in.
Men, det är eldnings-säsong och det kan ju vara värt att göra en ny radonmätning efter 14 år, så kör det nu, se vad värdena är nu.
Sedan kan ni, om ni tycker att värdena är riktigt bra, stänga av sugen och köra en ny mätning senare under eldningssäsongen.
Då får ni ju facit istället för att gissa.
(Och ett par månader med något förhöjda radonvärden är ju inte något som påverkar hälsan mätbart)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.