Hej!

Jag är nu i budgivning på en stuga. Väggen mellan glasverandan och vardagsrummet har öppnats upp, men golvet på glasverandan har ej isolerats. Detta är någon av det första som borde åtgärdas med huset - och jag skulle uppskatta alla råd och tankar!

Det går att tyvärr endast att lägga till ca 10cm på höjden. Går det att tilläggsisolera golvet med så lite? Är det ens lönt? Jag har tidigare aldrig gjort något liknande själv (och är väldigt dålig på alla termer). Men jag och min mor är bra problemlösare. Är det ett svårt projekt att ta tag i och göra själva? Skulle gissa att utrymmet inte överstiger 20 kvm (förmodligen en bit under, men alltid bra att räkna högt).

Vad tror ni kostnaden är när man gör det själv gentemot att också betala för arbetet?

Vad är det för golv som ligger där? Trägolv, trall, laminat eller nåt annat?

Det enda rätta är nog att riva upp golvet och isolera i bjälklaget.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja ni bör kunna isolera själva, vanlig stenull 95 mm tjock kostar kanske 85kr m2 så det behöver inte bli så dyrbart om ni kan göra jobbet själva och återanvända golvet.

maah maah skrev:
Vad är det för golv som ligger där? Trägolv, trall, laminat eller nåt annat?

Det enda rätta är nog att riva upp golvet och isolera i bjälklaget.
Det är trägolv. Vet ej om det också är byggt på krypgrunden, eller hur det är gjort. Ska se om vi kan kika på det fler gånger innan eventuellt köp!

F fribygg skrev:
Ja ni bör kunna isolera själva, vanlig stenull 95 mm tjock kostar kanske 85kr m2 så det behöver inte bli så dyrbart om ni kan göra jobbet själva och återanvända golvet.
Det låter billigare än jag tänkt! Jag hoppas också att vi kan återanvända golvet! Skulle du säga att 95 mm räcker? När jag läser online så står det att 200 mm rekommenderas. Är det enorm skillnad på de två?

Till en enkel sommarstuga kan 95mm räcka, till ett permanentboende är det sannolikt alldeles för lite med dagens energipriser.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till en enkel sommarstuga kan 95mm räcka, till ett permanentboende är det sannolikt alldeles för lite med dagens energipriser.
Får se hur vi gör då, tanken är at bo där permanent. Gissar att vi får vänta och se hur det ser ut när vi tar bort golvet! Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.