9 795 läst ·
75 svar
10k läst
75 svar
Kan vi ha fönsterluckor som i Italien?
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det jag har fått lära mig av italienare när jag har bott där är att fönsterluckorna av jalusityp stängs mot solen, men fönstret är öppet bakom. Fönstren öppnas på skuggsidorna. Man får alltså ändra under dagens gång.T Thomas_Blekinge skrev:
I Kroatiens kustlanskap har alla äldre hus fönsterluckor, först och främst för att skärma av inkommande ljus men även för att skydda fönstren då det stormar. Stormbyarna kan på sina håll komma upp i drygt 70 m/s!! (Bura). De äldre stenhusen har en flack takvinkel med litet takutsprång och gjutna takpannor, allt för att kunna stå emot stormen! När det stormar stänger man in sig och väntar ut , oftast tre dygn! Detta kan jämföras med evakuering av befolkningen och följderna i ex Florida under orkansäsongen.
I mitt föräldrahem sitter pivåhängda fönster. De går att vrida nästan 180 grader så att utsidan kommer inåt, för bekväm tvätt.
Ett sådant bör nog gå att kombinera med fönsterluckor, men fönstret skulle knappast gå att öppna med luckorna stängda.
Ett sådant bör nog gå att kombinera med fönsterluckor, men fönstret skulle knappast gå att öppna med luckorna stängda.
Sett många hus från 20-talet med fönsterluckor i Stockholm iaf.M maria01 skrev:
Min morfars gamla hus i Enskede tex.
I byggbeskrivningsböcker från den tiden var det vanligt med ditritade fönsterluckor.