J Jehu skrev:
Stämde 100%. Däremot värmer ingen huset med fönsterluckor nuförtiden.
jag hade fönster luckor på huset i fjälen och flera grannar med kolla på hus i kalla klimmat ska du se att dom finns en idag

M maria01 skrev:
jag hade fönster luckor på huset i fjälen och flera grannar med kolla på hus i kalla klimmat ska du se att dom finns en idag
Hade ni luckorna stängda när ni bodde där?
Och lösningen när veden tar slut är knappast att stänga fönsterluckorna.
Man får hugga mer ved.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
AIn är utmärkt på att formulera det man vill säga och sparar tid.
Var det något som inte stämde? Peka ut det i så fall.
Du kanske tycker det är utmärkt men det är, helt rätt, emot reglerna på byggahus. Varför ställa en fråga på ett forum för människor om man bara får ai-bullshit till svar.

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
P
J Jehu skrev:
Och lösningen när veden tar slut är knappast att stänga fönsterluckorna.
Man får hugga mer ved.
Fönsterluckor brukar vara gjorda av trä …

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
U
J Jehu skrev:
AIn är utmärkt på att formulera det man vill säga och sparar tid.
Var det något som inte stämde? Peka ut det i så fall.
Det är emot forumreglerna att kopiera svar från AI söktjänster

U Utsliten och utdömd skrev:
Det är emot forumreglerna att kopiera svar från AI söktjänster
A-ok. Jag brukar bara använda ain för att få formuleringshjälp.
Och spara tid.
Vad som står ovan är knappast bullshit.
Att några fjällstugor får luckorna stängda antyder att fönsterluckor inte är en vanlig lösning på husvärme.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du måste informera att du inte skrivit det själv, hade du varit på jobbet/universitet och lämnat in det där som eget arbete hade du fått sparken.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du måste informera att du inte skrivit det själv, hade du varit på jobbet/universitet och lämnat in det där som eget arbete hade du fått sparken.
Detta var inte min disputation.
Och korrekt information.
Att svenskar skulle kunna värma sina hus med luckor vore däremot desinformation.

G gbgustaf skrev:
Här finns en del riktiga skräckexempel på jättestora fönster med väldigt små fönsterluckor.
Det stör mig oerhört med fönsterluckor som inte har samma storlek som fönstret, även om de bara är till för dekoration.

[länk]
Haha! Vilken dålig reklam för sin produkt! Var ju inte ett enda hus som såg vettigt ut!

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P
J Jehu skrev:
Och korrekt information.
Vad har du för källor till att informationen är korrekt?
J Jehu skrev:
Att svenskar skulle kunna värma sina hus med luckor vore däremot desinformation.
Ingen, oavsett etnicitet, kan värma sitt hus med fönsterluckor, utom om de eldar upp dem som jag har påpekat.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad har du för källor till att informationen är korrekt?

Ingen, oavsett etnicitet, kan värma sitt hus med fönsterluckor, utom om de eldar upp dem som jag har påpekat.
Berätta vad som inte stämmer.

P
Jag har för dåliga kunskaper om fönsterluckors användning i Sverige för att kunna göra tvärsäkra påståenden om det. Det är den som gör ett påstående som har bevisbördan.

• Gilla
peter_papp och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fönsterluckor kräver inåtgående fönster. Det är väl inte speciellt vanligt att man installerar detta i Sverige. Kanske i städernas hyreshus, men inte i villor.
Intressant diskussion. I USA tycks man ha inåtgående ytterdörrar, i varje fall i gangsterfilmer där busarna slår in dörren.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Intressant diskussion. I USA tycks man ha inåtgående ytterdörrar, i varje fall i gangsterfilmer där busarna slår in dörren.
Och idiotiska skjutfönster och runda dörrhandtag.

• Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Men man kunde väl inte ha fönstret öppet med fönsterluckan stängd i samma öppning? Det är ju vitsen med riktiga fönsterluckor att man ventilerar lite genom ett öppnat fönster.
Inte nödvändigtvis. Stenhus i varma länder har en kvardröjande kyla i väggarna. Man vill inte släppa in het luft utifrån utan stänger både fönster och luckorna om de finns.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.