På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Är det inte dags att vi utrustar fler svenska hus med riktiga fönsterluckor? De skulle kunna skydda både mot solen, väder och vind, insyn och ge ökad säkerhet. Dessutom ger de ett vackrare hus, tycker jag. Titta bara på de här snygga fönsterluckorna jag hittade i Italien.
Du kan läsa blogginlägget här: Kan vi ha fönsterluckor som i Italien?
Du kan läsa blogginlägget här: Kan vi ha fönsterluckor som i Italien?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Mycket trevliga bilder från Italien - absolut är fönsterluckor ett intressant alternativ (de holländska jalusierna var också intressanta - allt beror så klart på byggnadsstil och fönstertyp).
Mitt intryck är att många av de svenska exemplen egentligen inte är fönsterluckor i Italiensk mening - alltså inte snedställda ribbor för att sila bort solljus utan snarare gångjärnsförsedda plankskydd till fönster och fönsterdörrar på fritidshus när de står tomma under långa perioder - rätta mig om jag har fel.
Mitt intryck är att många av de svenska exemplen egentligen inte är fönsterluckor i Italiensk mening - alltså inte snedställda ribbor för att sila bort solljus utan snarare gångjärnsförsedda plankskydd till fönster och fönsterdörrar på fritidshus när de står tomma under långa perioder - rätta mig om jag har fel.
Intressanta tankar, vi är ju inte så vana vid att anpassa våra hus till att skydda mot värme utifrån, mer att bevara värme inifrån.
Jag hade gärna haft hus med fönsterluckor, inte minst för att kunna dämpa ned ljusinsläppet vid datorarbete.
Vad gäller att hus blir fulare med mindre (inte färre) fönster så håller jag inte med. Jag vidhåller att dagens hus med stora fönster från tak till golv i vardagsrum inte är min grej. jag föredrar inramningen som skapas av en väggyta under fönstren.
Jag hade gärna haft hus med fönsterluckor, inte minst för att kunna dämpa ned ljusinsläppet vid datorarbete.
Vad gäller att hus blir fulare med mindre (inte färre) fönster så håller jag inte med. Jag vidhåller att dagens hus med stora fönster från tak till golv i vardagsrum inte är min grej. jag föredrar inramningen som skapas av en väggyta under fönstren.
Borde man få tillgodoräkna sig fönsterluckor i energideklarationen? Inte främst på vintern, utan på sommaren eftersom man minskar kylbehovet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Fönsterluckor kräver inåtgående fönster. Det är väl inte speciellt vanligt att man installerar detta i Sverige. Kanske i städernas hyreshus, men inte i villor.
Enligt vad som berättas lär det ha varit ganska vanligt med fönsterluckor i synnerhet på vindutsatta ställen på den tiden när innerfönster ännu inte var uppfunna och de blyspröjsade fönstren lätt blåste sönder.
Då öppnades fönstren utåt och det gjorde fönsterluckorna också så man stängde luckorna utifrån med en hake.
Då öppnades fönstren utåt och det gjorde fönsterluckorna också så man stängde luckorna utifrån med en hake.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Nej det går att få till ändå. När jag var liten brukade vi spendera somrarna på Öland, i ett hus precis vid stranden. På det huset var det både fönster och luckor som öppnades utåt, fönsterluckorna hakade i fönstret om man öppnade båda typ rakt ut, sen när man stängde fönstret inifrån så hölls luckorna fast.Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot var man tvungen att gå ut och hacka fast luckorna mot fasaden om man ville ha dom öppna men fönstret stängt.
En av våra grannar har fönsterluckor från tiden då de var vanliga och inte bara fastmonterade prydnadsgrejer. De använder faktiskt luckorna både sommar och vinter.
Annars är väl markiser på söderfönstren en vanligare lösning mot värme.
Annars är väl markiser på söderfönstren en vanligare lösning mot värme.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Men man kunde väl inte ha fönstret öppet med fönsterluckan stängd i samma öppning? Det är ju vitsen med riktiga fönsterluckor att man ventilerar lite genom ett öppnat fönster.U Utsliten och utdömd skrev:Nej det går att få till ändå. När jag var liten brukade vi spendera somrarna på Öland, i ett hus precis vid stranden. På det huset var det både fönster och luckor som öppnades utåt, fönsterluckorna hakade i fönstret om man öppnade båda typ rakt ut, sen när man stängde fönstret inifrån så hölls luckorna fast.
[bild]
Däremot var man tvungen att gå ut och hacka fast luckorna mot fasaden om man ville ha dom öppna men fönstret stängt.
Men om luckorna är elstyrda så fungerar det väl? Kanske uppkopplade mot en molnlösning? Om du inte betalar prenumerationen stängs luckorna.Johan Gunverth skrev:
Jo, det var ett användningsområde. Familjens gamla sommarhus hade luckor i nedervåningen.L Lärospånet skrev:Mitt intryck är att många av de svenska exemplen egentligen inte är fönsterluckor i Italiensk mening - alltså inte snedställda ribbor för att sila bort solljus utan snarare gångjärnsförsedda plankskydd till fönster och fönsterdörrar på fritidshus när de står tomma under långa perioder - rätta mig om jag har fel.
Original 1926. Inbrottsskydd, skydd mot solens blekning samt vinterstormar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Vill man stänga ute värme förstår jag inte vitsen med det. Ventilerar man kommer varm ute luft komma in. Dagtid vill man ju stänga fönstret och mörklägga fönstret utifrån för att minska växthuseffekten som blir mellan eventuell gardin och fönster.Johan Gunverth skrev:
Enda fördelen är väll kanske på natten när man vill mörklägga och ventilera samtidigt, men då kan man ju ha gardin på insidan.