Är det inte dags att vi utrustar fler svenska hus med riktiga fönsterluckor? De skulle kunna skydda både mot solen, väder och vind, insyn och ge ökad säkerhet. Dessutom ger de ett vackrare hus, tycker jag. Titta bara på de här snygga fönsterluckorna jag hittade i Italien.

Du kan läsa blogginlägget här: Kan vi ha fönsterluckor som i Italien?

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle hellre ha jalusier som i Nederländerna till exempel.
Fasad av tegelhus med fönsterjalusier och entrétak, omgiven av växter och hängblommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 12 till
  • Laddar…
Fönsterluckor passar nästan bara på större stenhus, bäst på hus av sk liberty stil.
Stort stenhushus i liberty stil med fönsterluckor, omgiven av en välskött trädgård med statyer och grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
L
Mycket trevliga bilder från Italien - absolut är fönsterluckor ett intressant alternativ (de holländska jalusierna var också intressanta - allt beror så klart på byggnadsstil och fönstertyp).

Mitt intryck är att många av de svenska exemplen egentligen inte är fönsterluckor i Italiensk mening - alltså inte snedställda ribbor för att sila bort solljus utan snarare gångjärnsförsedda plankskydd till fönster och fönsterdörrar på fritidshus när de står tomma under långa perioder - rätta mig om jag har fel.

• Gilla
luemun och 5 till
  • Laddar…
Intressanta tankar, vi är ju inte så vana vid att anpassa våra hus till att skydda mot värme utifrån, mer att bevara värme inifrån.

Jag hade gärna haft hus med fönsterluckor, inte minst för att kunna dämpa ned ljusinsläppet vid datorarbete.
Vad gäller att hus blir fulare med mindre (inte färre) fönster så håller jag inte med. Jag vidhåller att dagens hus med stora fönster från tak till golv i vardagsrum inte är min grej. jag föredrar inramningen som skapas av en väggyta under fönstren.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Borde man få tillgodoräkna sig fönsterluckor i energideklarationen? Inte främst på vintern, utan på sommaren eftersom man minskar kylbehovet.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Fönsterluckor kräver inåtgående fönster. Det är väl inte speciellt vanligt att man installerar detta i Sverige. Kanske i städernas hyreshus, men inte i villor.

• Gilla
Huddingebo och 11 till
  • Laddar…
Enligt vad som berättas lär det ha varit ganska vanligt med fönsterluckor i synnerhet på vindutsatta ställen på den tiden när innerfönster ännu inte var uppfunna och de blyspröjsade fönstren lätt blåste sönder.
Då öppnades fönstren utåt och det gjorde fönsterluckorna också så man stängde luckorna utifrån med en hake.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
U
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fönsterluckor kräver inåtgående fönster. Det är väl inte speciellt vanligt att man installerar detta i Sverige. Kanske i städernas hyreshus, men inte i villor.
Nej det går att få till ändå. När jag var liten brukade vi spendera somrarna på Öland, i ett hus precis vid stranden. På det huset var det både fönster och luckor som öppnades utåt, fönsterluckorna hakade i fönstret om man öppnade båda typ rakt ut, sen när man stängde fönstret inifrån så hölls luckorna fast.

Öppet fönster med blå fönsterluckor och inredning inuti, inklusive kastruller på en diskställ i ett hus nära stranden.
Skapa konto

Däremot var man tvungen att gå ut och hacka fast luckorna mot fasaden om man ville ha dom öppna men fönstret stängt.

• Gilla
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
En av våra grannar har fönsterluckor från tiden då de var vanliga och inte bara fastmonterade prydnadsgrejer. De använder faktiskt luckorna både sommar och vinter.

Annars är väl markiser på söderfönstren en vanligare lösning mot värme.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej det går att få till ändå. När jag var liten brukade vi spendera somrarna på Öland, i ett hus precis vid stranden. På det huset var det både fönster och luckor som öppnades utåt, fönsterluckorna hakade i fönstret om man öppnade båda typ rakt ut, sen när man stängde fönstret inifrån så hölls luckorna fast.

[bild]

Däremot var man tvungen att gå ut och hacka fast luckorna mot fasaden om man ville ha dom öppna men fönstret stängt.
Men man kunde väl inte ha fönstret öppet med fönsterluckan stängd i samma öppning? Det är ju vitsen med riktiga fönsterluckor att man ventilerar lite genom ett öppnat fönster.

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Men om luckorna är elstyrda så fungerar det väl? Kanske uppkopplade mot en molnlösning? Om du inte betalar prenumerationen stängs luckorna.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Mitt intryck är att många av de svenska exemplen egentligen inte är fönsterluckor i Italiensk mening - alltså inte snedställda ribbor för att sila bort solljus utan snarare gångjärnsförsedda plankskydd till fönster och fönsterdörrar på fritidshus när de står tomma under långa perioder - rätta mig om jag har fel.
Jo, det var ett användningsområde. Familjens gamla sommarhus hade luckor i nedervåningen.
Original 1926. Inbrottsskydd, skydd mot solens blekning samt vinterstormar.

Gammalt sommarhus från 1926 med gröna luckor på nedervåningen, verandan och ett blomsterprytt fönster mot en lummig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ammmi och 6 till
  • Laddar…
U
Men man kunde väl inte ha fönstret öppet med fönsterluckan stängd i samma öppning? Det är ju vitsen med riktiga fönsterluckor att man ventilerar lite genom ett öppnat fönster.
Vill man stänga ute värme förstår jag inte vitsen med det. Ventilerar man kommer varm ute luft komma in. Dagtid vill man ju stänga fönstret och mörklägga fönstret utifrån för att minska växthuseffekten som blir mellan eventuell gardin och fönster.

Enda fördelen är väll kanske på natten när man vill mörklägga och ventilera samtidigt, men då kan man ju ha gardin på insidan.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Borde man få tillgodoräkna sig fönsterluckor i energideklarationen? Inte främst på vintern, utan på sommaren eftersom man minskar kylbehovet.
Är en energideklaration en schablonberäkning? Mäter man inte energiförbrukningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.