B Boko57 skrev:
Det var tydligen ingen enkel fråga jag ställde. . . .

Tolkar jag det rätt med tanke på Dilatos svar att den tänkta spisen skulle passa i samma Perilex uttag?
Absolut.
Jag fick installera nolla eftersom inte hade det på min gamla ElektroHelios och även säkra upp från 10A till 16A.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
B Boko57 skrev:

Tolkar jag det rätt med tanke på Dilatos svar att den tänkta spisen skulle passa i samma Perilex uttag?
har du ett modern perilexuttag så absolut men kolla att nolldearen är rätt ansluten

Jag har ett modernt Perilexuttag. Det ser ganska nytt ut. Kanske bytt när föregående ägare installerade spisen.

Då tackar jag för hjälpen!

Så här kan spisen kopplas.
Den kom kopplad enligt nedre vänstra alternativet 400V 3N~
Anslutningsschema för spis, visar två alternativ för koppling: 230V och 400V. Den nedre vänstra visar 400V 3N~ med färger och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fantastiskt, tack!

Märkligt att kundtjänst på Electrolux inte kunde ge ett kristallklart besked.

D Dilato skrev:
Så här kan spisen kopplas.
Den kom kopplad enligt nedre vänstra alternativet 400V 3N~
[bild]
Säljaren förstod nog inte själv, han läste bara 400V. Hur man än vill ansluta spisen krävs nolla

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
Det var väl ett kristallklart svar? Fast felaktigt...

😂

B Boko57 skrev:
Fantastiskt, tack!

inget märkligt med etta
de har ungdomar som svarar i telefon på detta callcenter som troligen aldrig använt en spis än mindre vet hur den är inkopplad
de har en skärm framför sig som de läser innantill på

Det var lite dte jag menade om kompetensnivån på den som svarat från leverantören.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
inget märkligt med etta
de har ungdomar som svarar i telefon på detta callcenter som troligen aldrig använt en spis än mindre vet hur den är inkopplad
de har en skärm framför sig som de läser innantill på
Det är inte bara ungdomarna på kundtjänsten som har svårt att skilja på 230 och 400 Volt...

• Haha
orutti och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var lite dte jag menade om kompetensnivån på den som svarat från leverantören.
dvs helt normalt...

B Boko57 skrev:
Jodå, den information du har i första inlägget visar att du har tre faser, nolla och skyddsjord tillgänglig i spisuttaget. Det räcket för att säga att du kan välja spis fritt (åtminstone normala spisar med en effekt på runt 10-11 kW, och sen gäller förstås att se upp med fuskspisar).
B Boko57 skrev:
Ja.

Det enda problemet är om detta också är en fuskspis som t.ex bara använder två faser eller har en begränsad effekt, se https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-230v-spis-byter-fran-400v.502382/. Detta framgår sällan på webben.
B Boko57 skrev:
Tyvärr är det vanligt. Det blir bara en ändring på detta om vi alla hjälps åt att klaga på dem. Du kan ju be dem om ett foto på märkskylt och inkopplingsanvisning så får vi se om de kan göra någon nytta.

• Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det enda problemet är om detta också är en fuskspis som t.ex bara använder två faser eller har en begränsad effekt,
Det är en riktig spis som använder alla tre faser och har ingen effektbegränsning alls (det finns inte ens någon inställning för att begränsa effekten).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.