Hej! Vi har nyligen stängslat in vår tomt med fårstängsel, då grannens hund går lös och springer in på vår tomt vilket jag inte vill. För att hålla henne ute har vi alltså satt upp detta stängsel så länge, det är provisoriskt och kommer ersättas med ett finare staket eller häck framöver när tid och pengar tillåter. Nu har vi precis fått ett meddelande från sophämtningsföretaget om att de inte kommer hämta våra sopor om vi inte har grinden till vår tomt öppen, då sophämtningsbilen inte kan vända. Jag undrar om de verkligen kan kräva det!? Jag fattar ju att de behöver vända, men har man inte rätt att stängsla in sin privata tomt om det finns en vändplan utanför? Till saken hör att grannen (han med hunden) dumpat massa bröte på den här vändplanen, så det går inte att vända för stora bilar längre. Därför har de använt vår tomt, då vägen fortsätter in på vår tomt, men sedan vi satt upp grinden har de tydligen haft problem med att vända. Jag förstår som sagt sophämtarna men vill väl egentligen veta vad vi har för "case" med grannen och råd om hur vi ska ta upp det med honom. Att jag över huvud taget satte upp staketet var för att jag påtalat flera gånger att vi inte ville ha hans hund springandes in på tomten men det ledde ingen vart - hon går fortfarande lös. Har svårt att se att han skulle tömma vändplanen i första taget, även om han har viljan är det mycket snack och liten verkstad. Vill inte heller skapa konflikt - han äger all mark runt oss och jag vill ha goda relationer med grannarna. Hur ska jag göra..?

• Diagram över tomt med hus, bil, grind och väg. Grannens mark omges av tomt. Vändplan blockerad av bråte. Granne med lös hund anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tala med sophämtarna och föreslå att de vänder sig till din granne och att de ber honom röja upp på vändplanen.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.