9 856 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Kan salt under marksten hindra ogräs?
Ska snart börja lägga ca 200 m^2 marksten under uteplats och gångar. Förra året grävdes jorden bort (hyfsat men inte helt perfekt) och 2-3 dm bärlager + 0-8 kross lades ut samt packades. Det ser ganska bra ut men har kommit upp lite ogräs på några ställen.
Jag funderar på om det kan funka att lägga ut salt i översta lagret sättsand, dvs. direkt under stenplattorna för att bromsa det ogräs som kommer underifrån? Och möjligen även det ogräs som kommer uppifrån?
Jag har sökt på forumet och det verkar inte finnas någon enkel säker metod mot ogräs. Några varnar för salt på betongplattor, men såvitt jag ser handlar det bara om problem med frysskador vid saltning och salt under plattorna borde väl inte kunna skada ytan.
Jag funderar på om det kan funka att lägga ut salt i översta lagret sättsand, dvs. direkt under stenplattorna för att bromsa det ogräs som kommer underifrån? Och möjligen även det ogräs som kommer uppifrån?
Jag har sökt på forumet och det verkar inte finnas någon enkel säker metod mot ogräs. Några varnar för salt på betongplattor, men såvitt jag ser handlar det bara om problem med frysskador vid saltning och salt under plattorna borde väl inte kunna skada ytan.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det fungerar antagligen ett tag men markfukten "sköljer" nog bort allt salt på ett år eller så. Gasolbrännare är nog den enda relativt enkla metoden att hålla bort ogräs mellan plattorna som jag känner till.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är ju lite skillnad om han lägger det under plattorna eller om man saltar trottoarkanten där det sköljs bort efter första regnskuren. Då jag prövat lyfta på plattorna efter att det regnat brukar det vara ganska torrt under. En sommar tror jag nog det ska fungera.MathiasS skrev:
Jag fick ett tips från en stenläggare och det var att blanda torr murbruk/cement i den översta delen av sättsanden och i fogsanden, sedan vattna ordentligt efter att allt var på plats. Är inget ogräs i de fogarna alls flera år senare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden