2 793 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kräva pengar tillbaka för ställningen? Tips o råd.
Hej... det är en sak jag har svårt att släppa och tänkte fråga er ”byggexperterna” om lite hur jag ska gå tillväga om jag ens kan göra det!?
för ca 8 veckor sedan kom vårat hus i färdiga block. Ställningsbyggarna satte upp ställningarna 2-3 dagar innan huset skulle komma, inga konstigheter hittills.
Efter husleveransen som kom i två omgångar dag 1 och dag 2.. Sedan satte man takstolarna och gjorde taket ”tätt” (med papp). Ena långsidan kom utan ytterpanel och det var inte exakt men 50/50% som kom utan färdig ytterpanel på huset som då byggarna skulle panela huset.
det som ingick i offerten var ju 4-5 veckor med ställningar på bygget som då vi fick bekosta. Men sanningen är att byggarna gjorde knappt något under dessa veckor då man prioterade andra byggen. De sista 2-3 veckorna har man kört 100% på vårat bygge men nu har vi gått över dem 4-5 veckorna som ingick. Byggföretaget tar givetvis kostnaden utöver de som ingick men det känns ju som att jag kastat ut mina pengar som ingick i offerten på dem veckorna som ingick!?
Visst borde jag kunna kräva pengarna tillbaka för att man i princip arbetade 1 vecka max av de 5 veckorna som ingick?
hoppas ni förstod!
för ca 8 veckor sedan kom vårat hus i färdiga block. Ställningsbyggarna satte upp ställningarna 2-3 dagar innan huset skulle komma, inga konstigheter hittills.
Efter husleveransen som kom i två omgångar dag 1 och dag 2.. Sedan satte man takstolarna och gjorde taket ”tätt” (med papp). Ena långsidan kom utan ytterpanel och det var inte exakt men 50/50% som kom utan färdig ytterpanel på huset som då byggarna skulle panela huset.
det som ingick i offerten var ju 4-5 veckor med ställningar på bygget som då vi fick bekosta. Men sanningen är att byggarna gjorde knappt något under dessa veckor då man prioterade andra byggen. De sista 2-3 veckorna har man kört 100% på vårat bygge men nu har vi gått över dem 4-5 veckorna som ingick. Byggföretaget tar givetvis kostnaden utöver de som ingick men det känns ju som att jag kastat ut mina pengar som ingick i offerten på dem veckorna som ingick!?
Visst borde jag kunna kräva pengarna tillbaka för att man i princip arbetade 1 vecka max av de 5 veckorna som ingick?
hoppas ni förstod!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Det ingick ju i offerten... Hur byggfirman väljer att disponera den, är väl upp till dem. Byggfirman disponerade tiden dåligt och fick därmed betala extrakostnaden...
Precis som nämnt så är det inget att orda om.
Ställningen har ju dessutom stått längre än överenskommet så om du vill kan du ju laborera med siffror.
Ta bort 3 veckor på din tid och flytta till extratiden—> nollsummespel, eller dyrare för dig pga etableringskostnad.
Ställningen har ju dessutom stått längre än överenskommet så om du vill kan du ju laborera med siffror.
Ta bort 3 veckor på din tid och flytta till extratiden—> nollsummespel, eller dyrare för dig pga etableringskostnad.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det är också så att det du framförallt betalar för en ställning, är arbetet med att sätta upp den och ta ned den. Så tiden den står är relativt billig.
Klicka här för att svara
