T
Hej... det är en sak jag har svårt att släppa och tänkte fråga er ”byggexperterna” om lite hur jag ska gå tillväga om jag ens kan göra det!?

för ca 8 veckor sedan kom vårat hus i färdiga block. Ställningsbyggarna satte upp ställningarna 2-3 dagar innan huset skulle komma, inga konstigheter hittills.

Efter husleveransen som kom i två omgångar dag 1 och dag 2.. Sedan satte man takstolarna och gjorde taket ”tätt” (med papp). Ena långsidan kom utan ytterpanel och det var inte exakt men 50/50% som kom utan färdig ytterpanel på huset som då byggarna skulle panela huset.

det som ingick i offerten var ju 4-5 veckor med ställningar på bygget som då vi fick bekosta. Men sanningen är att byggarna gjorde knappt något under dessa veckor då man prioterade andra byggen. De sista 2-3 veckorna har man kört 100% på vårat bygge men nu har vi gått över dem 4-5 veckorna som ingick. Byggföretaget tar givetvis kostnaden utöver de som ingick men det känns ju som att jag kastat ut mina pengar som ingick i offerten på dem veckorna som ingick!?

Visst borde jag kunna kräva pengarna tillbaka för att man i princip arbetade 1 vecka max av de 5 veckorna som ingick?



hoppas ni förstod!
 
Det ingick ju i offerten... Hur byggfirman väljer att disponera den, är väl upp till dem. Byggfirman disponerade tiden dåligt och fick därmed betala extrakostnaden...
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Precis som nämnt så är det inget att orda om.
Ställningen har ju dessutom stått längre än överenskommet så om du vill kan du ju laborera med siffror.
Ta bort 3 veckor på din tid och flytta till extratiden—> nollsummespel, eller dyrare för dig pga etableringskostnad.
 
  • Gilla
t.umo
  • Laddar…
T
Tack för svar. Då sätter vi punkt här
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är också så att det du framförallt betalar för en ställning, är arbetet med att sätta upp den och ta ned den. Så tiden den står är relativt billig.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.