Jag kom hem efter tre veckors semester och gräsmattan ser helkonstig ut. Gula strån överallt, men inga gula fläckar. Det har tydligen regnat massor så det kan inte vara torka. Det konstiga är att de gula stråna finns i de delar av gräsmattan som vi sått. På de delar vi rullat gräs finns inga gula strån. Det är en skarp gräns mellan dessa områden och de har samma jord under och båda områdena gödslades med Algomin i våras. Gräsmattan är 4 år gammal sedan den anlades. Några delar av gräsmattan är gammal och inte sådd av mig. Där finns inga gula strån. Jag har också några biareor med sått gräs som inte har klippts under tiden vi varit borta. Där finns inte heller några gula strån.

Det verkar vara två villkor som ska vara uppfyllda för att det ska finnas gula strån:
1. Gräsmatta sådd för 4 år sedan.
2. Robotklipparen har klippt gräset under de senaste 3 veckorna. Robot

Kanske det är en speciell gräs-sort i fröblandningen som drabbats av en sjukdom? Det är ganska kraftiga strån som gulnat. Robotklipparen sprider sjukdomen över de ytor den klipper?

Frågan är vilken sjukdom det är och vad man kan göra åt saken?

IMG_3999.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter långsökt tycker jag. Börja med att byta knivarna på roboten. Området med gula strån, hur stor yta är det ? Är det sjuka/svamp eller dyl så kan man spruta på en blandning av järnsulfat och vatten (2dl järnsulfat och 10l vatten)
 
Ytan med gula strån är säkert 300 m2. Längs området går en mur där gräsklipparen inte kommer åt närmare än ca 2 dm. Där finns heller inga gula strån.
 
Jag har vissa fläckar i min gräsmatta som ser ut sådär. Jag tror det är vitgröe som kommit in, men klippta gräs är svåra att artbestämma. Hittade en planta som var halvklippt och det var i alla fall ett gröe.

Det är en intressant tanke att robotklippare skulle sprida vitgröefrön. Gräset är ettårigt och blommar lite hela året så omöjligt är det inte. Själv ser jag ingen systematik i var det förekommer.

Men jag tror att om man inte är väldigt petig med gräsmattan så har problemet försvunnit eller i alla fall flyttat sig till nästa år. Jag tror inte det är en sjukdom.
 
Stora delar av min gräsmatta såg ut sådär tidigare i somras. Jag bytte knivar, gödslade och spred ut järnsulfat. Idag finns inte ett gult grässtrå i hela gräsmattan.

Har du inte gödslat sedan i våras? 3 gödslingar per år rekommenderas om du vill ha en grön gräsmatta. Nu är det dock augusti och kanske lite sent att gödsla.

Då det är en annan gräsblandning på aktuell yta är det nog någon sort i är känsligare mot näringsbrist, fukt, torka etc. Om det är kraftiga strån kanske är rajgräset som gett vika? Ängsgröe och rödsvingel brukar vara ganska fina strån.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Har du inte gödslat sedan i våras? 3 gödslingar per år rekommenderas om du vill ha en grön gräsmatta. Nu är det dock augusti och kanske lite sent att gödsla.
Jag gödslar kanske min gräsmatta vart tredje år. Den är helgrön i alla fall. Nu när man har robot och inte behöver klippa själv skulle man kunna gödsla mer, men att lägga på oftare än en gång per år skulle inte falla mej in.
 
En väletablerad matta gödslar man med 4-6 veckors mellanrum varje säsong, beroende på vilken gödning man använder. Finns olika åsikter kring hur man gödslar när man har robotklippare men för egen del så gödslar jag med ca 5v mellanrum även nu när jag har robot.
 
Jag ställde frågan till trädgårdsdesigners Cajsa Jacobsson

https://www.byggahus.se/tomt/260570-kan-robotklippare-sprida-sjukdomar

Utifrån hennes svar samt lite egna funderingar drar jag följande slutsatser, rätt eller fel.

Det har regnat jättemycket. Det är blött i marken. Jag vet att marken är dåligt dränerande och består mest av lera. Vissa grässorter har inte klarat fukten utan gulnat. Dessa grässorter har endast funnits i den gräsblandning jag sått.
De ytor som inte klipptes av robotklipparen under de tre veckor vi var borta fick långt gräs. Långt gräs klarar fuktig mark bättre än kort gräs, eftersom det dunstar av mer vatten från det långa grässtråt.

Slutsatsen är att jag inte gör något nu, utan väntar till nästa säsong, som förhoppningsvis är torrare.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag ställde frågan till trädgårdsdesigners Cajsa Jacobsson

[länk]

Utifrån hennes svar samt lite egna funderingar drar jag följande slutsatser, rätt eller fel.

Det har regnat jättemycket. Det är blött i marken. Jag vet att marken är dåligt dränerande och består mest av lera. Vissa grässorter har inte klarat fukten utan gulnat. Dessa grässorter har endast funnits i den gräsblandning jag sått.
De ytor som inte klipptes av robotklipparen under de tre veckor vi var borta fick långt gräs. Långt gräs klarar fuktig mark bättre än kort gräs, eftersom det dunstar av mer vatten från det långa grässtråt.

Slutsatsen är att jag inte gör något nu, utan väntar till nästa säsong, som förhoppningsvis är torrare.
Har samma bekymmer … blev ni av med era problem? Och vad gjorde ni?
 
J John Lind1 skrev:
Har samma bekymmer … blev ni av med era problem? Och vad gjorde ni?
Det är samma problem varje år. Men jag tror att det skulle bli bättre om jag gödslade mer. Jag brukar bara gödsla en gång på våren.
 
  • Gilla
John Lind1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.