192 366 läst ·
185 svar
192k läst
185 svar
Kan någon förklara hur ”VoltBox” minskar elräkningen?
En fasvinkel ur förvriden synvinkel.ÅkeSun skrev:
If you can´t convince them, confuse them
En lång utläggning om reaktiv och kapacitiv effekt har inget med elräkningen att göra.
En fingervisning för tekniskt kunniga är att priser för el beräknas i sorten kWh, inte kVAh
Att fippla runt med fasvinklar mm ger inte en krona besparing.
VoltBox är och förblir en bluff som endast borde få säljas den första april, om ens då!
När menar du att staten ägde hela skiten? Det har aldrig varit så. Men många nätbolag var kommunala. Men det har sålts av av politiker som ville ha in pengar i kassan.S Stego1 skrev:Det ligger en del i det du säger. Jag tror dock inte att överföringsavgifterna blir fasta. Dom vill nätägarna kunna styra efter eget gottfinnande, som idag. Det lustiga är att när staten ägde hela skiten så behövdes inga fördyrande övergöringsavgifter för att täcka underhållet och elleverans. Själva elen är inte så fasligt dyr, det är alla hittepåavgifter som driver priset uppåt. Ta bara idiotin med moms på en skatt.
Saken var att nätbolagen även hade monopol på att sälja elen. Så de kunde ta in pengarna den vägen. Nu är den biten konkurrensutsatt. Så nätbolagen kan bara debitera nätavgift.
Jag tror definitivt att det blir förändringar i debiteringmodellen. Däremot inte en fast avgift.
Nåja, en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt, alldeles oavsett om det står kWh eller kVAh på skalan. Med tanke på hur få induktiva förbrukare vi har i hemmen (kylskåp, värmepumpar, induktions- och gjutjärnsspisar, dammsugare och andra motorer) och att dessa inte går konstant gör att skenbar och aktiv effekt blir i stort sett lika över tid.ÅkeSun skrev:
If you can´t convince them, confuse them
En lång utläggning om reaktiv och kapacitiv effekt har inget med elräkningen att göra.
En fingervisning för tekniskt kunniga är att priser för el beräknas i sorten kWh, inte kVAh
Att fippla runt med fasvinklar mm ger inte en krona besparing.
VoltBox är och förblir en bluff som endast borde få säljas den första april, om ens då!
Industrin som t.ex. ett pappersbruk har däremot utmaningar med den induktiva lasten av alla elmotorer.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag är inte jätteduktig på elmätare. Men såvitt jag förstått så mätte de gamla mätarna med järnkärna bara aktiv effekt. Det fann specialvarianter som kunde mäta skenbar effekt. Det utgick straffdebitering till industrier med hög skenbar effekt.
Nej, de mäter aktiv effekt.
Hej BjörkisvägenBjörkisvägen skrev:
Jag antar du menar en ferrarismätare, när du skriver ”en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt” så har du fel den mäter aktiv effekt och inget annat.
Så här kan vi läsa i Wikipedia; ”Den äldre energimätartypen var elektromekanisk, så kallade ferrarismätare, som bygger på att magneter alstrar ett magnetfält som induceras i en roterande skiva. Ström och spänning hjälps åt att accelerera skivan och en bromsmagnet bromsar den med en bromskraft som är proportionell mot hastigheten. Vid ett visst varvtal balanserar bromskraft och accelererande momentet varandra och rotationshastigheten blir proportionell mot effekten. Antalet varv motsvarar därmed energin som passerar mätaren. Den roterande delen får driva ett räkneverk vars visning blir proportionellt mot den överförda elenergin.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elmätare
Om du kopplar mätare för aktiv effekt på ett speciellt sätt så kan du dock, i vissa fall, mäta reaktiv effekt. Men att mäta skenbar effekt med en ferrarismätare tror jag inte på.
Varifrån har du hämtat den informationen?
Se fig. 1-5, fig. 1-6, fig. 1-7 samt fig. 1-8. I dokumentet ”Reaktiv effekt og energimåling. Effekt og energimåling. Elektricitetsmåling”;
https://regimos.ru/da/electrical-eq...d-energy-measurement-of-power-and-energy.html
Observera att det i vissa fall är trefassystem utan nolledare samt ”symmetrisk trefassystem” som figurerna på inkoppling beskriver, alltså inte så enkelt att tillämpa vid hushållsmätning.
Du får gärna visa varifrån du hämtat informationen (gärna med länk), att ”en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt”.
Redigerat:
Jag kollade upp min gamla lärobok i Elektromagnetisk fältteori och inser vid en närmare analys av Maxwells ekvationer att det är den aktiva effekten som mäts, där speciellt formeln för Poyntingvekton (S=ExH) övertygar om att cos(fi) tas om hand.M Martin Lundmark skrev:Hej Björkisvägen
Jag antar du menar en ferrarismätare, när du skriver ”en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt” så har du fel den mäter aktiv effekt och inget annat.
Så här kan vi läsa i Wikipedia; ”Den äldre energimätartypen var elektromekanisk, så kallade ferrarismätare, som bygger på att magneter alstrar ett magnetfält som induceras i en roterande skiva. Ström och spänning hjälps åt att accelerera skivan och en bromsmagnet bromsar den med en bromskraft som är proportionell mot hastigheten. Vid ett visst varvtal balanserar bromskraft och accelererande momentet varandra och rotationshastigheten blir proportionell mot effekten. Antalet varv motsvarar därmed energin som passerar mätaren. Den roterande delen får driva ett räkneverk vars visning blir proportionellt mot den överförda elenergin.”
[länk]
Om du kopplar mätare för aktiv effekt på ett speciellt sätt så kan du dock, i vissa fall, mäta reaktiv effekt. Men att mäta skenbar effekt med en ferrarismätare tror jag inte på.
Varifrån har du hämtat den informationen?
Se fig. 1-5, fig. 1-6, fig. 1-7 samt fig. 1-8. I dokumentet ”Reaktiv effekt og energimåling. Effekt og energimåling. Elektricitetsmåling”;
[länk]
Observera att det i vissa fall är trefassystem utan nolledare samt ”symmetrisk trefassystem” som figurerna på inkoppling beskriver, alltså inte så enkelt att tillämpa vid hushållsmätning.
Du får gärna visa varifrån du hämtat informationen (gärna med länk), att ”en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt”.
Nu har vi väl ändå konstaterat att vinkeln fi är liten (således också sin(fi) och den reaktiva effekten), så för en villakonsument lär det inte spela någon roll.
De nyare elektroniska mätarna kan enligt Wikipedia mäta även reaktiv effekt "Electronic meters display the energy used on an LCD or LED display, and some can also transmit readings to remote places. In addition to measuring energy used, electronic meters can also record other parameters of the load and supply such as instantaneous and maximum rate of usage demands, voltages, power factor and reactive power used etc. They can also support time-of-day billing, for example, recording the amount of energy used during on-peak and off-peak hours."..
Läser och begrundar du lite mer ser du att som sagt den typen "gamla" mätare även kan mäta reaktivt. De klarar även konsumtion/produktion i alla kvadranterna så inget nytt under solen.Björkisvägen skrev:
Jag kollade upp min gamla lärobok i Elektromagnetisk fältteori och inser vid en närmare analys av Maxwells ekvationer att det är den aktiva effekten som mäts, där speciellt formeln för Poyntingvekton (S=ExH) övertygar om att cos(fi) tas om hand.
Nu har vi väl ändå konstaterat att vinkeln fi är liten (således också sin(fi) och den reaktiva effekten), så för en villakonsument lär det inte spela någon roll.
De nyare elektroniska mätarna kan enligt Wikipedia mäta även reaktiv effekt "Electronic meters display the energy used on an LCD or LED display, and some can also transmit readings to remote places. In addition to measuring energy used, electronic meters can also record other parameters of the load and supply such as instantaneous and maximum rate of usage demands, voltages, power factor and reactive power used etc. They can also support time-of-day billing, for example, recording the amount of energy used during on-peak and off-peak hours."..
Om jag kommer ihåg rätt har dom ofta stora motorer som kan kompensera det, har för mig att Holmens bruk hade ett par 1MW slipmotorer med kol och släpringar som var just till för att kompensera upp med kapacitiv effekt, tror också att dom köpte det mesta utrustning utan kompensering och skötte det med just slipmotorerna.Björkisvägen skrev:
Nåja, en gammal hederlig energimätare med järnkärna mäter skenbar effekt, alldeles oavsett om det står kWh eller kVAh på skalan. Med tanke på hur få induktiva förbrukare vi har i hemmen (kylskåp, värmepumpar, induktions- och gjutjärnsspisar, dammsugare och andra motorer) och att dessa inte går konstant gör att skenbar och aktiv effekt blir i stort sett lika över tid.
Industrin som t.ex. ett pappersbruk har däremot utmaningar med den induktiva lasten av alla elmotorer.
Dock ca 30år sedan när jag praktiserade där så minnet är väl inte helt 100%
Ja, visst är det bra, men det blir lite jobbigt kanske om nätbolaget ska ha dit någon för att avläsa en gång i timmen.GK100 skrev:
Lite sällskap är väl alltid trevligt men nätterna kan bli lite taffliga för vissa måhända.
Vill ni bara kort förklara bakgrunden till den påtvingade täta avläsningen just gällande el, att det delvis hänger samman med volatiliteten köper jag, men sen då?
Hur mycket straffas det kommunala VA-bolaget med ifall jag vore utan vatten två dygn på grund av ett fel på deras nät?
Det är svårt off topic men bakgrunden är att man vill kunna påverka människors elanvändning med ekonomiska incitament. För att det ska kunna fungera på ett någorlunda rimligt sätt måste man ha en fingraderad debitering av el, annars finns inga incitament att flytta på sin förbrukning från de dyraste timmarna (vilket alltså är önskad effekt). Sker debiteringen dygnsvis, eller ännu värre månadsvis, fungerar det inte. Man kan inte skjuta på värmeproduktion och matlagning (och snart elbilsladdning) mer än några timmar i de allra flesta fall.E El-Löken66 skrev:
Ja, detta är något jag kan se komma i en inte avlägsen framtid.tommib skrev:
Det är svårt off topic men bakgrunden är att man vill kunna påverka människors elanvändning med ekonomiska incitament. För att det ska kunna fungera på ett någorlunda rimligt sätt måste man ha en fingraderad debitering av el, annars finns inga incitament att flytta på sin förbrukning från de dyraste timmarna (vilket alltså är önskad effekt). Sker debiteringen dygnsvis, eller ännu värre månadsvis, fungerar det inte. Man kan inte skjuta på värmeproduktion och matlagning (och snart elbilsladdning) mer än några timmar i de allra flesta fall.
Men detta började ju lagstiftarna stimma med redan för 20 år sen då det beslutades att alla elmätare måste bytas.
Och än idag är det du beskriver ingen vanlig syn.
Detsamma skulle väl även kunna gälla för vattnet även om vi i princip bara har brist sommartid. Med ökad värme uppstår ett ökat behov, men min vattenläsare har ingen löäst av på år och da'r.
Ha den fungerade för mej. Kopplade jag in två styck 2000 watts värmeelement i ett uttag och sedan tog ut kontakten till ena elementet och satt in Voltsaver i det lediga uttaget minskade strömförbrukningen men hälften. Fast det blev bara hälften så varmt i rummet. Men vad gör man inte för att få lägre elräkning!
Det är rent mumbojumbo, säger danielM Martin Lundmark skrev:Kan någon förklara hur denna ”VoltBox” kan minska elräkningen?
Att en kondensator innebär en låg impedans (kapacitiv reaktans) för switchfrekvenser (supraharmonics) och därmed kan dämpa dessa, det är känt.
Men hur kan en kondensator minska elräkningen? Som elkund (privatperson) betalar vi för aktiv effekt men inte för reaktiv effekt.
Så här står i texten; ”Se varför elbolagen är rädda för den här banbrytande apparaten som minskar din elräkning med upp till 90 %. Det är ingen hemlighet att elpriset ökar stadigt varje år, men tack vare den här nya tekniken, inspirerad av Nikola Tesla, kan konsumenter spara hundratals till tusentals dollar varje år på sin elräkning.”
*** Redigerat av moderator ****
Det är rent mumbojumbo, säger Daniel 109 nedan – och han har väl i stort sett rätt – men det kan finnas en liten liten ingrediens av sanning.M Martin Lundmark skrev:Kan någon förklara hur denna ”VoltBox” kan minska elräkningen?
Att en kondensator innebär en låg impedans (kapacitiv reaktans) för switchfrekvenser (supraharmonics) och därmed kan dämpa dessa, det är känt.
Men hur kan en kondensator minska elräkningen? Som elkund (privatperson) betalar vi för aktiv effekt men inte för reaktiv effekt.
Så här står i texten; ”Se varför elbolagen är rädda för den här banbrytande apparaten som minskar din elräkning med upp till 90 %. Det är ingen hemlighet att elpriset ökar stadigt varje år, men tack vare den här nya tekniken, inspirerad av Nikola Tesla, kan konsumenter spara hundratals till tusentals dollar varje år på sin elräkning.”
*** Redigerat av moderator ****
Jag kanske hade hoppats en lite mer avancerad konstruktion innanför det tjusiga ytterskalet – som ex vis något avstämt RCL-filter etc. Men nu kopplar man bara in en kondensator på tydligen 3µF som klarar 450 Volt AC.
Precis som du skriver får du en låg impedans för höga frekvenser – som filtrerar bort en del högfrekventa ”störningar” som kommer inifrån huset – och som därmed inte passerar energimätaren. Har man inga elaka laster i huset – har den här apparaten ingen som helst effekt. Men faktum är att många LED-lampor etc., är riktiga elakingar – tillsammans med styrbar kraftelektronik etc.
Du frågar hur det kan påverka din elräkning? Är både ström och spänning rent sinusformade som fundamental – är det säkert inga problem. Men de elektroniska mätarna måste ha någon typ av loggning av ström och spänning – och jag betvivlar att det finns någon riktig True RMS i den mätningen (men jag VET inte) – och då kan ju ett transientvärde bli styrande för beräkning av effektivvärdet.
Så det kan finnas en liten vinst med att inte släppa fram dessa till elmätaren – men jag skulle bli förvånad om det gjorde mer än 5 kr på en 1000 kronors elräkning. Så payoff-tiden blir nog ganska lång.
När börjar man betala för reaktiv effekt egentligen?
Visst, i de flesta hemmen finns inte mycket laster med konstig fasvridning, å de största är resistiva.
Men här på min gård där jag har snickerifabrik å sågverk så består mina allra största laster av elmotorer, vissa av dom rejält stora. Men vad jag vet så betalar jag inget tillägg för reaktiv effekt
Visst, i de flesta hemmen finns inte mycket laster med konstig fasvridning, å de största är resistiva.
Men här på min gård där jag har snickerifabrik å sågverk så består mina allra största laster av elmotorer, vissa av dom rejält stora. Men vad jag vet så betalar jag inget tillägg för reaktiv effekt