useless useless skrev:
Ja, den verkar inte vara ett under av användarvänlighet. Men det verkar inte allt för komplicerat om man håller sig till nån av de 5 fasta profilerna. Profil 5 kanske är bra om du vill ha lite varmare på morgonen (och en stund på kvälen)?
Vill helst inte ha det varmt på kvällen, brukar tycka att det blir för varmt eftersom allt man har på värmer. Tv spis osv...

Kan man välja en annan tid än kl 6 för när temperaturen höjs, eller är man låst till den tiden om man väljer en färdig profil?

Tror mer på alternativ tre av de färdiga antar jag, men skulle vilja att det blev varmare redan vid fem

• Schema för temperaturförändringar i en termostat med tidsangivelse från 5:00 till 23:00 och sex olika profiler P1 till P6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nya skrev:
Varför adressera en termostat till mer än en kanal?
Jag antar att det är om man har ett större rum med flera slingor, men bara en termostat.

Ställdon?
ställdonet är den vita hatten på rören i fördelarna. Dvs den prylen som öppnar eller stänger flödet till en specifik slinga.

Att det blir för varmt när spis, Tv, etc värmer är svårt att åtgärda med golvvärmesystemet. När det blir för varmt i rummet så stryps värmen till det rummet.

För att förskjuta dom fasta profilerna så kan man förskjuta klockan i styrenheten.

useless useless skrev:
Jag antar att det är om man har ett större rum med flera slingor, men bara en termostat.

ställdonet är den vita hatten på rören i fördelarna. Dvs den prylen som öppnar eller stänger flödet till en specifik slinga.
Ok, så ställdonen behöver jag/bör jag inte pilla med? De ska väl vara rätt inställda från början? Dum fråga på det ämnet, på den första är "hatten" nertryckt, men uppe på de andra, varför?

Hur vet jag om ett rum har en eller flera slingor?

Från vänster, nedtryckt på ett, fyra och sex, men uppe på de andra

• Rörkopplingar med etiketter och vred i varierande positioner, vissa nedtryckta.
    Skapa konto
Ett, fem och sju skulle det stå

Jag har dålig koll på exakt hur det fungerar, men jag antar att 'hattarna' indikerar om ställdonet är öppet eller inte. Dvs om rumstermostaten tycker att det är tillräckligt varmt i rummet eller inte.

Vart slingorna går borde framgå av ritning eller annan dokumentation.

useless useless skrev:
Jag har dålig koll på exakt hur det fungerar, men jag antar att 'hattarna' indikerar om ställdonet är öppet eller inte. Dvs om rumstermostaten tycker att det är tillräckligt varmt i rummet eller inte.

Vart slingorna går borde framgå av ritning eller annan dokumentation.
Så ställdonen sköts automatiskt av "systemet"?

Ja. Varje ställdon är kopplad till en rumstermostat. Om termostaten tycker att det är för varmt i rummet så stänger den ställdonet, är det för kallt så öppnas donet. Enkelt, men väl beprövat.

• Gilla
Nya
  • Laddar…
Annan fråga (jag ber verkligen om ursäkt för alla mina "dumma" frågor)

På cenralenheten så lyser vissa lampor, andra är släckta och en blinkar, vad betyder det?

• Panel för hemautomation som visar röda lysande och släckta lampor märkta med rumsnamn.
    Skapa konto
Den som blinkar är badrummets enligt vad jag sett när jag öppnat lilla luckan på den lilla sändarenheten där inne

Det står i manualen :
"Till = Relä till (värme till) och indikeringslaman lyser.
Blinkande = störning."

De som blinkar är det antingen något fel på, eller så har du inte 8 rumstermostater anslutna.

useless useless skrev:
Det står i manualen :
Blinkande = störning."

De som blinkar är det antingen något fel på, eller så har du inte 8 rumstermostater anslutna.
Ok, det är rimligt att den kanske har fuktproblem antar jag eftersom det är där vi duschar.Läste någonstans i luntan med papper jag skrivit ut att man kunde få problem i fuktig miljö. Ska läsa och se om jag hittar det...

useless useless skrev:
Det står i manualen :
Blinkande = störning."

Blinkandet försvann efter reset på sändaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.