Hej på er, vet inte om jag har lagt detta rätt men jag hoppas på det.
Men nu till sak. Jag är riktigt trött på att slå i mitt huvud i denna balken varje gång jag ska upp på loftet och undrar då om denna balk behövs och om det går att avväxla den isf.. Träbalk i taket i ett loft, ovanför en trappa där person ofta slår i huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälkar i trä i ett orenoverat loft med en balk som skapar ett hinder.
Skapa konto
Låg takhöjd i vind med träbjälkar och balk som användare slår huvudet i.
Skapa konto
Bild på ett loft med en synlig träbalk i förgrunden och en lutande träpanel under taket i bakgrunden.
Skapa konto

Tack på förhand!(y)

Den behövs. Hur du avlastar den vet jag inte

Med lite input från bättre vetande så kanske msn kan flytta ner den lite eller något..;)

Och i vanlig ordning ber jag om ursäkt för mina oförskämt dåliga bilder.. Är ju oduglig på fotografering :rofl:

Det är en hanbjälke, vars huvuduppgift är att förhindra att takstolarna trycker ut ytterväggarna. Den brukar kunna flyttas i höjdled, men det kan få konsekvenser för takkonstruktionen. Mer kan man inte säga utan bättre underlag.

• Gilla
Beretic
  • Laddar…
Okej, det finns iaf hopp då alltså!(y)
Vad mer vill du veta? Så jag vet vad jag ska kolla eller fixa bild på, är helt novis på konstruktioner..

Taket är iallafall brädorna som syns inifrån och takbeklädnaden är vanlig plåt typ tp20 eller vad den heter.

Det bästa är en skalenlig sektionsritning med uppgift om dimensioner på takstolarnas delar.

Oj jösses! Jag ska försöka fixa en sådan.. På något vis..(y)

B Beretic skrev:
Och i vanlig ordning ber jag om ursäkt för mina oförskämt dåliga bilder.. Är ju oduglig på fotografering :rofl:
Säg att du har en riktig snölast på taket, då är det den som hindrar snön från att trycka isär husväggarna !

Flytta på uppgången (eller vrid den 90 grader.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.