Skulle vilja provköra min 36V elcykel men är inte klar med batteriet. Måste fokusera på annat först och sen batteriet.
Funderar på att seriekoppla 2st batterier till skruvdragare för att testa men är rädd att skada dom.
Någon som har kunskap och kan svara på om det är en dum idé?

Två svarta Milwaukee M18 RedLithium 3.0Ah och 4.0Ah batteripaket ligger på ett grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att provköra så går det bra, problemet börjar när det ena batteriet är urladdat då driver det andra det tomma batteriet med omvänd spänning.

Provkör du.

Protte

A
Inuti batteriet finns det en skyddande krets som nog är robust. 36V i fel riktning hade väl vart det värsta scenariot som kan inträffa(?). Ingenjörena har nog planerat att batteriladdaren kan ha fel polaritet så det finns skydd för det.

Redigerat:
C
A ansic skrev:
Inuti batteriet finns det en skyddande krets som nog är robust.
Den tanken slog mig också först, men vid närmare undersökning verkar utgångarna på Milwaukees batteripack vara direkt anslutna till cellerna. Laddning sker dock via andra, skyddade, terminaler på batteriet.

C cpalm skrev:
Den tanken slog mig också först, men vid närmare undersökning verkar utgångarna på Milwaukees batteripack vara direkt anslutna till cellerna. Laddning sker dock via andra, skyddade, terminaler på batteriet.
På ett av mina batterier så + & - märkta och det verkar stämma som du skriver för + är inte anslut i laddaren.

C
P-plats P-plats skrev:
På ett av mina batterier så + & - märkta och det verkar stämma som du skriver för + är inte anslut i laddaren.
Vad jag kunde läsa mig till är att de två yttre terminalerna matar verktyget, vilket tydligen är någon sorts informell standard dessutom :)

För att utvecka det jag skrev ovan så verkar det alltså vara så att skyddkretsen inte hindrar dig från att djupurladda batteriet eller ladda det med omvänd polaritet, men om du gör det så kommer kretsen att vägra ladda batteriet.

• Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.