B
Diagram visar avdödning av Legionella i vatten vid olika temperaturer över tid, med fokus på riskzonen vid 30-40°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt denna så dör legionella sakta men säkert om det är varmare än 46C. Det är egentligen när man är i området 30-40c som man är rätt farligt ute skulle jag säga.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Jo, vi har blandningsventil, men lik väl har vi bara vår VVB på 65°. Den har ju bara ca 3 cm isolering av polystyren, så redan vid denna temperatur har vi som sagt en förlust på ca 2-3 kWh per dygn.
Förlusten kommer väl huset tillgodo under en stor tid av året eller?
OCH det är inte säkert att man har legionella i sitt vatten över huvud taget, det beror på vilken vattentäkt man har.
 
E elmont skrev:
Förlusten kommer väl huset tillgodo under en stor tid av året eller?
Inte i el-zon 4! Vi kör luft/luft fram till november, och VVB är i tvättstugan där vi har vår forcerade från-luft, så det är mest för kråkorna den läcker.

E elmont skrev:
OCH det är inte säkert att man har legionella i sitt vatten över huvud taget, det beror på vilken vattentäkt man har.
Absolut sant! Min kalkyl var väll något slags värstafall inom rimliga gränser
 
B BSOD skrev:
Enligt denna så dör legionella sakta men säkert om det är varmare än 46C. Det är egentligen när man är i området 30-40c som man är rätt farligt ute skulle jag säga.
Yes, mina siffror var för tillväxttakten i den mest gynsamma temperatur. De siffrorna var svårare att hitta, jag hittade egentligen bara en källa.
 
Legionella bör väl inte vara ett problem, om man ser till att beredaren värms varje natt?

Det är ex. många värmepumpar som kör en "legionella körning" var 4e dag eller liknande, då toppar man upp temperaturen extra. En värmepump går ju bäst om man bara låter varmvattnet gå upp till en användbar temperatur.
 
Värmepumpar har haft standardinställningen att döda av legionella en gång i veckan de senaste 20-30 åren. Hade det varit ett problem så skulle det ha uppmärksammats för länge sedan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värmepumpar har haft standardinställningen att döda av legionella en gång i veckan de senaste 20-30 åren. Hade det varit ett problem så skulle det ha uppmärksammats för länge sedan.
Fast nu kanske den funktionen, temperaturhöjningen för att döda legionella, är klockad till en tidpunkt då VVB inte är strömsatt för att jag har satt den på timer? :thinking:

Nåja, jag har tillräckligt hög värme i alla fall, men vill man vara säker är de mycket att tänka på...
 
Ja, självklart får du se till att beredraren blir tillräckligt varm med någorlunda jämna mellanrum. Mitt svar var till de som varnade för legionella för att man stänger av beredaren några timmar om dagen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.