16 395 läst ·
23 svar
16k läst
23 svar
Kan man sätta timer på varmvattenberedaren?
Förlusten kommer väl huset tillgodo under en stor tid av året eller?Andreas Lundgren skrev:
OCH det är inte säkert att man har legionella i sitt vatten över huvud taget, det beror på vilken vattentäkt man har.
Inte i el-zon 4! Vi kör luft/luft fram till november, och VVB är i tvättstugan där vi har vår forcerade från-luft, så det är mest för kråkorna den läcker.E elmont skrev:
Absolut sant! Min kalkyl var väll något slags värstafall inom rimliga gränserE elmont skrev:
Yes, mina siffror var för tillväxttakten i den mest gynsamma temperatur. De siffrorna var svårare att hitta, jag hittade egentligen bara en källa.B BSOD skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Legionella bör väl inte vara ett problem, om man ser till att beredaren värms varje natt?
Det är ex. många värmepumpar som kör en "legionella körning" var 4e dag eller liknande, då toppar man upp temperaturen extra. En värmepump går ju bäst om man bara låter varmvattnet gå upp till en användbar temperatur.
Det är ex. många värmepumpar som kör en "legionella körning" var 4e dag eller liknande, då toppar man upp temperaturen extra. En värmepump går ju bäst om man bara låter varmvattnet gå upp till en användbar temperatur.
Det är ordet bör i din mening ovan som oroar mig. Men här i denna tråden, inlägg nr 12, borde jag ha hittat stöd för att det är lugnt.H hempularen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-pa-varmvattenberedaren.464765/#post-4868232
Fast nu kanske den funktionen, temperaturhöjningen för att döda legionella, är klockad till en tidpunkt då VVB inte är strömsatt för att jag har satt den på timer?useless skrev:
Nåja, jag har tillräckligt hög värme i alla fall, men vill man vara säker är de mycket att tänka på...
Klicka här för att svara