Hej!

Ny på forumet....Lägger just nu en toppskiva i granit på en platsmurad bänk i trädgården, 30 mm tjock och 800x400 stl i övrigt. Inga problem för våra snickare att göra så länge det är raka kapningar (gira osv). Dock har vi en liten del som är en böj (som en fjärdeldesl cirkel) där jag skulle behöva lite input på hur vi enklast löser det att rundsåga dessa plattor. Bredden på ytan skall vara 40 cm och jag har köpt hem ett antal 60x60 plattor som vi lägger ut och ritar upp själva formen på. Men hur gör vi sen....?! Skall jag be min byggare göra det men då behöver han väl säkert någon specialklinga för att fixa det eller? Stenfirmorna verkar enbart jobba med raka kapningar. Mycket tacksam för svar!

Stenfirmor har utrustning för det. Möjligt att du måste fråga flera olika. Och de kanske inte är så pigga på att göra det på skivor du inte handlat där.

Jag tror iofs att det går att fixa med upprepade raka kapningar, och sedan en slipskiva för att jämna till det.

hempularen skrev:
Stenfirmor har utrustning för det. Möjligt att du måste fråga flera olika. Och de kanske inte är så pigga på att göra det på skivor du inte handlat där.

Jag tror iofs att det går att fixa med upprepade raka kapningar, och sedan en slipskiva för att jämna till det.
Håller helt klart med - Byggde en del mur förra sommaren och fortsätter i år med andra stenprojekt. Köpte en rondell modell större på Jula (Fina verktyg kastar man inte i lera och vältrar i stendamm ;) ) tillsammans med en diamantklinga, som smör i både granit och betong i mitt tycke. Toppa det med en diamantslipskiva och ni borde ha det som krävs för att skapa er lösning. Kapa rakt så nära ni kommer och sen slipa till.

Glöm inte hörselskydden! :thumbup:

slacker skrev:
Glöm inte hörselskydden! :thumbup:
Och andningsskydd, stendamm är inget att leka med.......

Stenfirmor fräser granit med NC maskiner så vilka former som helst är möjliga men du får kanske söka under gravstenar.

Protte

Jag har kapat mycket granit och skiffer med vanlig kaprondell och diamantsågklinga. Det går alldeles utmärkt att även göra rundningar åt båda hållen om man har lite tålamod. Kapskivan är väldigt enkel att använda för att som slacker skriver slipa till formen efter att man kapat bort allt man kommer åt med raka snitt.

Om man skulle tillägga något så är det att granit skiljer väldigt mycket i hårdhet mellan olika granitsorter. Var också försiktig så du inte slinter. Prova på en vanlig sten först så du vet hur du ska göra. Skivan kan sticka iväg eller hugga till, ha bra och fast grepp och använd inte för stor och tunga maskin för denna typ av jobb.
/CC.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.