2 622 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Kan man räta ut en bjälke med vinkeljärn?
Träet på kanterna är en hel del trämaskätet så det finns en viss kompression på kanterna. Kärnvirket är dock helt orört av trämaskarna pga att det är just gammalt kärnvirke som verkar stå emot det mesta som försöker bryta ner det. Såga hack på insidan blir väll i så fall lite fel. Är ju utsidan som antagligen pga fukt utifrån har svält och behöver mera plats vilket sträcker ut utsidan som jag förstår det. Insidan är ju sedan ihoptryckt och ifall jag böjer tillbaka den så kommer insidan att sträckas ut igen medan utsidan kommer att tryckas ihop.prototypen skrev:
Du kan skruvlimma ihop en bjälke av vanlig hyvlat tvåtum, det fixar du nog nu i eftermiddag eftersom du har virke hemma. Lär vara både snabbare billigare och enklare än att köpa vinkeljärn.Dragon85 skrev:
Är inte direkt det enklaste att byta ut den. Har dels inte något sådant virke lättillgängligt då det handlar om en nästan 7 m lång bjälke samt att det är svårt att byta ut den eftersom jag är.i princip själv och en sådan bjälke är väldigt tung.
Har inte heller möjlighet att dra ut på tiden allt för mycket då jag försöker få iordning så att jag ka få in och lagra mera virke som just nu ligger utomhus under pressening som jag behöver få bort ifrån parkeringen innan sommaren.
Kanske att man får acceptera viss kompromiss? Du jobbar i en konstruktion som är allt annat än exakt från början. Även moderna hus har ju typ 120 reglar som slagit sig med åren så innerväggar blir lite bananformade etc, känns tveksamt att ha som målsättning att allt ska kunna vara helt rakt och vinkelrätt.Dragon85 skrev:
Jo det är ett alternativ men hanbjälken och överarmarna i gaveln är inte böjde på samma sätt som underarmen är vilket gör det lite svårare att bygga en rak vägg som går efter dem. Då kommer en del av underarmsbjälken att sticka utanför regelväggen efteråt när jag ska byta ut pannelen på utsidan. En del av regelväggen kommer även att hänge över på insidan av bjälken så det blir ett tomrum mellan underdelen av väggen och murväggen under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden