Fredrik-i-skogen skrev:
Pannan är en Sverigepannan ST250/13 (inställd på 9.5kW maxeffekt) och pumpen är en "normalstor" Sverigepump vars modellnummer jag inte fått tag på.

Säkringarna in till mitt hus ligger på 3x16amp när jag kollade i det proppskåp där jag är påkopplad.
Här tror jag vi börjar komma närmare lösningen... 3*16A är underdimensionerat för detta, 3*25 är mer rimligt.

Du kan inte köra VP på full effekt + en lite större dammsugare ens (visst, det kommer i praktiken funka ett bra tag med en trög säkring). Dessutom med spis/ugn, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare etc så förstår jag att det blir problem.

Redigerat:
Om du har en "modern" elmätare installerad så kan du troligen få fram den aktuella belastningen per fas direkt i elmätarens display genom att trycka några gånger på elmätarens knapp som byter visningsfält.

Men finns ju ingen större anledning att kunna mäta på de olika faserna då du redan vet vilken fas som är snedbelastad. Kolla också så att det inte är skador i säkringshållaren om någon bytt säkring utan att slå av strömmen. Kan förvärra situationen med dålig kontakt. Se även till att du har tröga säkringar och inte fått i några snabba.

• Gilla
Mattias1977
  • Laddar…
Fast med en förbrukare (VP) som vid maxlast nästan drar 3*14A, samt spis+ugn som troligtvis fyller ganska mycket av 3*16A vid maxlast, därutöver tvättmaskin, kanske torktumlare, diskmaskin, mikro, dammsugare mm så kommer alltid en av faserna ligga risigt till med 3*16A in till huset.

Som jag ser det har du alternativen att gå upp i storlek på huvudsäkringarna, eller begränsa effekten till VP (om det nu inte blir kallt inomhus, eller att ni får för lite varmvatten).

Redigerat:
Slugge skrev:
Förstår inte riktigt varför elfirman ska hängas för du har för liten huvudsäkring eller snedbelastning, kanske att de lagt DM på fel grupp då men det är inte säkert. Kanske något som drar ström du inte tänkt på?
Jag vill inte hänga någon och om det verkar så är väl mina formuleringar klumpiga.
Jag vill veta vad som är fel, problemet är att det är ett område jag inte är särskilt kunnig inom och därför frågar jag här.

Går det att justera ned maxeffekten på värmepumpen?

Ledsen om jag inte hinner svara er alla!

Bo.Siltberg skrev:
Går det att justera ned maxeffekten på värmepumpen?
Enligt manualen kan jag ställa den i;
1. 1,9kW, 2,7A
2. 3,8kW, 9,4A (2~)
3. 7,5kW 10,8A
4. 9,4kW 13,5A <-Står den på idag.
5. 11,25kW 16,2A
6. 13,1kW 18,8A
Vilket ligger under installationsmenyn, men det kanske man vågar pilla på ändå?

Vidare går det att installera en Belastningsvakt enligt manualen, sådan saknas i min installation. Det borde väl hjälpa om pannan "väntar in" utrymme att värma?

Slugge skrev:
[länk] bra pris [bild] Bra instrument? Vet ej..

Fast bättre med mindre käftar för små kablar.
Tack, fast den verkar slutsåld. :/

P
Spontant så ska det nog sättas in en belastningsvakt.

Sen är det frågan om värmeanläggningen är rätt inställd om pannan ofta använder 9,4kW, borde inte värmepumpen i sig dra betydligt mindre med el och elpannan endast gå in när det behövs? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur Sverigepanna/pump fungerar, men det verkar lite underligt om pannan går med full krydda ofta om det inte är riktigt kallt ute.

p.lundgren skrev:
Spontant så ska det nog sättas in en belastningsvakt.

Sen är det frågan om värmeanläggningen är rätt inställd om pannan ofta använder 9,4kW, borde inte värmepumpen i sig dra betydligt mindre med el och elpannan endast gå in när det behövs? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur Sverigepanna/pump fungerar, men det verkar lite underligt om pannan går med full krydda ofta om det inte är riktigt kallt ute.
Nej den går inte ofta. Men vid -5 eller lägre är det el som gäller (om jag tolkat konfig-pappret rätt).

Eftersom jag har noll kunskap försöker jag spotta ur mig så mycket info och siffror jag kan så forumsoraklet kan leda mig rätt. ;)

/F

P
Kan du koppla strömavbrotten till att pannan går? Annars är det ju fel spår :-)

Men fortfarande ett ganska hett spår. Kan du ställa ned effekten till 7.5 kW så är nog mycket vunnet.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
p.lundgren skrev:
Kan du koppla strömavbrotten till att pannan går? Annars är det ju fel spår :-)
Nej, jag kan inte koppla något till något egentligen. Och nu har proppen slutat gå, så underlaget att testa experiment på försvann...

Bo.Siltberg skrev:
Men fortfarande ett ganska hett spår. Kan du ställa ned effekten till 7.5 kW så är nog mycket vunnet.
Jo, ska se till att hugga VP-installatören och förhöra honom om allt han kan, han ska komma till grannhuset framöver.

Återkommer om jag får någon ny kunskap om detta spektakel. :)
Tack till alla som skrivit i tråden!

/F

Annars mäta strömmar, eventuellt logga samt isolationsprova anläggningen. Inte så kul om säkringen till frysen behagar gå sönder när du är bortrest 4 veckor. Finns där JFB?

Fredrik-i-skogen skrev:
Nej, jag kan inte koppla något till något egentligen. Och nu har proppen slutat gå, så underlaget att testa experiment på försvann...
Är det kanske varmare utomhus hos dig?

Mikael_L
thomasx skrev:
Det känns inte alls roligt att du har spänning på fasen när proppen gått, så att stereons display m.m. lyser. Som lekman skulle jag vilja påstå att så ska det absolut inte vara, är proppen urskruvad ska det inte finnas spänning.

Men det är klart, tänker man tanken att det hänger någon trefasförbrukare på och en fas går, då kan ju den tänkas mata den "gågna" fasen bakvägen. Men så får väl en förbrukare inte funka. Går en fas ska den väl slå ifrån helt, antar jag. Annars vore det ju rent livsfarligt.
Nej, tvärtom så är det det vanliga tecknet på att en av huvudsäkringarna gått, att en del lampor lyser med svagare ljus.
Apparater som hindrar ström att gå bakvägen är inte vanliga, om det ens finns.
Och detta är ett huvudskäl till att man inte ska blanda enfas och trefasbelastningar på samma säkringsgrupp, risken att någon som endast brutit en säkring för att greja lite i något uttag eller likn får ström i sig sen när trefasförbrukaren går igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.