Hej.
Helt okunnig på detta område så tänkte fråga er här gällande mitt badrum.
I dagsläget så har badrummet en plastmatta och en plasttapet med blommor som utgör struktur i tapeten. Badrummet är från när huset byggdes 1975.
Just nu finns inte ekonomi till att totalrenovera med kakel och klinker så skulle vilja göra en budgetrenovering så länge.
Så nu till frågan, kan man göra något med tapeten för att få den slät innan man målar? Eller bör man undvika att måla golv och väggar överhuvudtaget även fast man skulle används produkter för just våtrum ?
Helt okunnig på detta område så tänkte fråga er här gällande mitt badrum.
I dagsläget så har badrummet en plastmatta och en plasttapet med blommor som utgör struktur i tapeten. Badrummet är från när huset byggdes 1975.
Just nu finns inte ekonomi till att totalrenovera med kakel och klinker så skulle vilja göra en budgetrenovering så länge.
Så nu till frågan, kan man göra något med tapeten för att få den slät innan man målar? Eller bör man undvika att måla golv och väggar överhuvudtaget även fast man skulle används produkter för just våtrum ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
En del våtrumsmattor går att måla och få ett bra resultat medan andra bara blir klibbiga, så bäst att pröva någonstans där det inte syns först.
Sen är det ju så att den typen av ytskiktsmålning tyvärr brukar leda till att den riktiga renoveringen skjuts på framtiden och det är ju olyckligt när det gäller ett badrum från 1973.
Sen är det ju så att den typen av ytskiktsmålning tyvärr brukar leda till att den riktiga renoveringen skjuts på framtiden och det är ju olyckligt när det gäller ett badrum från 1973.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Är det en sån där mjuk väggmatta ? Jag har nåt liknande som jag målade. Det sitter ju bra men mjukgörarna i mattan gör att färgen aldrig känns riktigt torr. Är man inte och klänger på väggarna spelar det ingen roll men det märks om man ska torka av dem att det kladdar lite. Inte så att det lossnar men de känns lite självhäftande eller hur man ska förklara.
Jag målade våran tapet som har präglat blommönster. Det är inga problem att måla på det och mönstret syns inte så tydligt när det är en enhetlig färg.
I släpljus ser man blommorna. Men det är iallafall snyggare än rosa-orange-aprikosfärgen som var innan.
Vi har inga problem med att det känns kladdigt. Men det beror nog på åldern på mattan, mängden mjukgörare från början, noggrannhet med underarbetet, etc...
I släpljus ser man blommorna. Men det är iallafall snyggare än rosa-orange-aprikosfärgen som var innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har inga problem med att det känns kladdigt. Men det beror nog på åldern på mattan, mängden mjukgörare från början, noggrannhet med underarbetet, etc...
Klicka här för att svara