Jag har skrapat bort en tapet och gjort väggen ”fin”. Spacklat igen lite hål osv. Kan man måla direkt på den här väggen eller måste man spackla hela?

• En delvis spacklad vägg med borttagen tapet, synliga fläckar och lappade områden redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan kan man naturligtvis men jag hade nog spacklat och slipat en del innan jag kostar på färg.
Vad är tanken med det området som saknas/urspårat?

• Vägg med smalt lodrätt urtag, antydan till grov yta, möjligtvis förberett för fyllning eller reparation, omgiven av slätare ytor.
    Skapa konto
H Henrik 75 skrev:
Kan kan man naturligtvis men jag hade nog spacklat och slipat en del innan jag kostar på färg.
Vad är tanken med det området som saknas/urspårat?
Ok, där ska elektriker sätta ett flexrör till vägglampa! Men du rekommenderar att bredspackla hela väggen?

BirgitS
Måla ett lager och se sen hur det ser ut. Det blir lättare att se om det är jämnt när allt är i samma färg.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort det men det innebär inte att man behöver göra det.
Men när jag zoomar lite på bilden så ser det väldigt ojämt och grov yta och färgen slätar inte ut något utan det kommer synas väl när färgen kommer på.

• Gilla
dsquar3i
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Men när jag zoomar lite på bilden så ser det väldigt ojämt och grov yta och färgen slätar inte ut något utan det kommer synas väl när färgen kommer på.bilden
H Henrik 75 skrev:
Men när jag zoomar lite på bilden så ser det väldigt ojämt och grov yta och färgen slätar inte ut något utan det kommer synas väl när färgen kommer på.
Bilden kanske inte är så bra! Ytan är slät och jag har slitat den. Så den är mer glansig om man ser den i verkligheten! Men det lutar åt att jag spacklar! Kanske ska grundmåla en gång och se hur det ser ut!

Bredspackling är ett sätt att få det snyggt. Men inte enda sättet. Det ser ut att vara lite struktur på ytan. Det blir det inte på spacklet när du slipat det. Kanske är färglagret tjockt nog för att du skall kunna slipa det slätt ändå. Det finns renoveringstapet också som kan svälja en del små ojämnheter.

Rödmarkerade områden ser grova till ytan samt att det ser ut som att det inte är slipat efter spackling.

• Grov yta med spackel på vägg markerad med röd cirkel, ser oslipat ut.
    Skapa konto
Lägger du släpljus på ytan ser man det väldigt bra om ytan är okej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.