Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Hej!
Vi har precis flyttat in i ett hus från -80. Vi är tredje ägarna av huset, första ägaren byggde det själv.
Enligt ritningen på huset finns det förberett för att ta upp en öppning mellan vardagsrum och kök. De vi köpte huset av har också sagt att han som byggde har lagt in en avbärare.
Kan man lita på detta?
Finns det en risk att byggaren bara skrev in framtida valv på ritningen men inte såg till att det bara är att såga upp hålet?
Ps. Och vad tusan betyder L40 och siffrorna efter??
Vi har precis flyttat in i ett hus från -80. Vi är tredje ägarna av huset, första ägaren byggde det själv.
Enligt ritningen på huset finns det förberett för att ta upp en öppning mellan vardagsrum och kök. De vi köpte huset av har också sagt att han som byggde har lagt in en avbärare.
Kan man lita på detta?
Finns det en risk att byggaren bara skrev in framtida valv på ritningen men inte såg till att det bara är att såga upp hålet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. Och vad tusan betyder L40 och siffrorna efter??
L40 är vanligt limträ och siffrorna är dimension på balken (eller en tänkt balk....)
56mm bred och 225 mm hög
Prova att borra några små hål eller slå i några dyckert så kan du nog upptäcka om balken ligger där eller inte
56mm bred och 225 mm hög
Prova att borra några små hål eller slå i några dyckert så kan du nog upptäcka om balken ligger där eller inte
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
1500 mm öppning är inte speciellt stort. Om avväxlingen saknas är det ganska enkelt att komplettera med den i efterhand. Oftast behövs också någon extra regel i väggen som avväxlingen vilar på. Det största problemet brukar vara eventuella installationer i väggen, el, vvs, tele.
Mvh Anders
Mvh Anders
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Para: 56 x 255 mm är det tillräckligt? För mig låter det klent men som Anders skriver är det ju inte så stor öppning.
Får ta och knacka i några dyckert och se om jag stöter på en balk
Får ta och knacka i några dyckert och se om jag stöter på en balk
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Jo så är det ju, eftersom jag är totalt okunnig på kontruktion så tänkte jag bara höra om det över huvudet taget gick att komplettera med stöd.
Nu är allt klart och jag skall börja öppna väggen och kika
/Henrik
Nu är allt klart och jag skall börja öppna väggen och kika
/Henrik
det jag tänker på är varför det ska behövas en sådan stor balk där och vad är det ovanför den ??
en L40 med dom måtten motsvarar ca 150mm bred och 225mm hög balk av vanligt virke så det räcker ganska långt och då är frågan vad det är som tynger ner den som gör att det är så pass kraftig
en L40 med dom måtten motsvarar ca 150mm bred och 225mm hög balk av vanligt virke så det räcker ganska långt och då är frågan vad det är som tynger ner den som gör att det är så pass kraftig
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På ritningen syns det väl rätt tydligt att det är en bärande hjärtvägg.miry skrev:
Där ligger samma förstärkning i det andra dörrhålet också.
Och hjärtväggen finns där (gissningsvis), för att bära upp ramverkstakstolarna till den inredda övervåningen.
Skönt när inte golven gungar eller bågnar!
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Så för en lekman, balken (om den nu ligger där) är fullt tillräcklig för att jag skall våga såga upp en 150 cm stor öppning i väggen trots att det är en bärande hjärtvägg?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, om de inte har "fuskat" och utelämnat balken.
Men som påpekats tidigare: Börja med att ta bort ena väggskivan.
Men som påpekats tidigare: Börja med att ta bort ena väggskivan.
jag missa att det var en övervåning som var ovanpå utan tänkte att det bara var takstolar som låg där då de inte böjs nämnvärt vid belastning då nästan all belastning i den understa regen blir drag och inte orsakar nämnvärd nerböjning men är det ett golv ovanpå med cc60 som man går på så är det en helt annan sak då det blir böjning i den mellan uppläggen och det leder till svikt vilket ingen vill ha
och var det en inrädd övervåning ovanpå ?
och var det en inrädd övervåning ovanpå ?
Medlem
· Västra Götalands län
· 57 inlägg
Hej, ja det är en inredd övervåning ovanpå. Jag kommer ta upp hål i innerväggen på en sida och undersöka balkens vara eller icke vara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden