På nyårsaftons kväll passade vår diskmaskin (Ikea Skinande -15) på att släppa ut ett par liter vatten på köksgolvet.
Tack vare Covid var vi hemma så det var bara att svida om och börja skruva för att få det torrt fortast möjligt.

Allt gick lite fort, men jag tolkade det i all hast som den fyllt på för mycket vatten utan att pumpa ur mellan delprogrammen så det rann ut genom frontluckan när det kom över kanten så att säga.

Har nu haft isär det mesta och hittar ingen konkret felkälla.
Pumpen går och fanns ingenting som blockerade den, hade hoppats på en porslinsbit eller nåt.
Avloppsslangen var i nyskick, hade hoppats den var igensatt av fett osv.

Tryckvakten var väl det som inte var helt 100 isf. Kunde gräva ur lite klegg som kommit in i den med en tandpetare.
Men kan detta vara orsaken? Att den på nåt vis inte fattat att den inte tömt sig före påfyllning?

Har kört ett par program sedan dess under övervakning och det har funkat som det ska.
Men vågar man lita på den igen?
Att behöva övervaka den i 2 timmar varje gång känns kontraproduktivt, jag vill kunna starta och åka till jobbet eller liknande.

Tacksam för svar :)

Redigerat:
Byt diskmaskin!

Skadorna och konsekvenserna av en läckande maskin blir för stora.

Köp en maskin med aqua stop då har du garanti om läckage skulle ske med en korrekt installerad maskin.

B Boende45 skrev:
Byt diskmaskin!

Skadorna och konsekvenserna av en läckande maskin blir för stora.

Köp en maskin med aqua stop då har du garanti om läckage skulle ske med en korrekt installerad maskin.
Det är ju lite så man känner, samtidigt som jag inte gillar att kasta prylar för "skitsaker som kan lagas" - om det nu är det jag gjort.

Kanske har fel, men AquaStop hjälper väl bara mot tappvattenbrott? I ett sånt här fall hade det ju inte spelat någon roll - troligen har han ju inte fattat att han hade vatten kvar när han fyllde på nytt.

P
Den är ju fem år så per definition har den gjort sitt iom att det är en electrolux.

Men iditt fall är det säkert bara tryckgivaren.
Du bör byta den även om du lyckats göra ren den så vet man inte.

Man kan ALDRIG lita på en diskmaskin!
Man skall ALDRIG lämna en diskmaskin utan kunna titta till den då och då!

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.