Jag har ett kedjehus 7x20 m med platt tak byggt 1977. Det har en 5.5 x 3.5 m "atriumgård" på mitten så boytan är 122 kvm.

Ovanpå det platta taket lade vi 2018 ett sadeltak med lutning 6 grader för att bli av med regnvattenläckage, som uppstått flera gånger under åren.
Sadeltaket, som lades på, är oisolerat med takstolar och 22mm råspont plus pappbeklädnad.
Det lades upp ovanpå det gamla taket på bjälkar som fästes längs ytterkant och i mitten.
Det gamla taket är lagt som prefabricerade kassetter (2.4 x 7.4 m) med takbjälkar och isolering av 170 mm mineralull.

Nu undrar jag om man kan tilläggsisolera detta på något sätt så att huset konsumerar mindre energi i fortsättningen?
Huset har direktverkande el för uppvärmningen.
Jag har kompletterat med luftvärmepump 2013 (begagnad från min dotters hus), som bytts till en ny Daikin 2019. Detta har gett en inbesparing på c:a 4000 kWh per år, så nu ligger vi på c:a 17500 kWh/år.

Jag har loggat temperaturen i den nya vinden över tid och det visar sig att den håller utetemp på natten men på sommaren när det är soligt går det upp till 40-50 grader däruppe.

Vi kör luftvärmepumpen som luftkonditionering på sommaren när det är varmt och vi är hemma, så det kostar energi också.

Ventilationen är gjord med en frånluftsfläkt (köksfläkten), som suger ut luften och insläpp sker via springor mm i huset (inget styrt luftintag här inte...).

Nu undrar jag:
Kan man lägga isolering ovanpå det gamla taket (gammal papp är kvar) inunder det nya och därigenom få bättre isolering av bostadsutrymmena?

Det går inte att krypa omkring under taket (om man inte är liten och smal) så jag antar att det är nån sorts sprutning av isolering som kommer i fråga här.
Kan man förvänta sig någon märkbar energibesparing med en isolering av detta slag?

Tips och förslag mottages tacksamt.

Tilläggsinfo som jag glömde:
Det finns en inspektionslucka 25x25 cm i vardera gaveln och dessutom en större lucka i mitten från gården som är stor nog att ta sig in genom. Men det går inte att krypa genom takstolarna ens om man är smal har jag nu insett. Man måste vara orm i så fall.
Max takhöjd i nock är c:a en halv meter.
Mittentakstolarna, som är halva och sitter vid gården, ser ut så här:
Ritning av en halv längds takstol med måttangivelser och vinklar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.