Mastermind & Hemmakatten:
Tyvärr kan jag inte bygga med någon annan på den tomten, då det är företaget som jag inte kommer överns med/får kontakt med som säljer tomten, och deras krav är ju givet att man bygger med dom.

Hemmakatten:
Kommunens konsumentvägledare har jag varit i kontakt med. Hon vidarbefodrade till Konsumentverkets juridiska expert på området, och ahn var i kontakt med STI eller vad deras branchorganisation heter.

Allt detta har givit är att dom tycker synd om oss. Men dom tycker qatt vi ska löa det med företaget. Och det tycker jag med. Men problemet är ju att vi inte får kontakt med dom!!
Ingen rådde oss att ta kotakt med advokat, utan avrådde oss från det, då det antagligen skulle kosta oss mer än vad vi eventuellt skulle kunna få tillbaks!!

Det är lustigt hur lite rättigheter man har. Ju dyrare köp man gör desto mindre rättigheter har du !?!?

Om jag tex hade köpt en tv, som inte stämmde överens med beskrivningen som säljaren gav, så hade det varit en självklarhet att vi fått en ny tv som stämmde överens, alternativt fått tilbaka allt som betlats, plus eventuella kostnader det medfört oss.
Men det gäller tydligen inte när man köper hus eller tomt.

Vill bara för tydlighetens skull ännu en gång påpeka att vi har allt skriftligt, så det finns inga som helst otydligheter om vad som utlovats, och dom försöker (försökte innan dom försvann) inte heller förneka detta. Utan ansåg bara att vi skulle anpassa oss till nu gällande specifikationer, och ta de extra kostnader detta medförde oss.

Hemmakatten
Skulle nog ändå försöka häva köpet, både tomt och hus!! Detta kan aldrig bli bra för er i framtiden!! Med det utgångsläge ni har nu kommer ju knappast husfirman att vara en bra partner om/när husbygget väl kommer igång.

Husfirman kan inte vägra att sätta igång med husbygget, tycker man ju, eftersom ni har kontrakt. Skriv ett brev och föreslå att hela köpet återgår och ni får era pengar tillbaka.

Även om det är hårt att förlora en tomt man tycker om, så FINNS det faktiskt fler tomter. Själv grät jag floder när vi inte kunde bjuda tillräckligt högt på en tomt i våras. Det var den ENDA tomten jag ville ha - trodde jag då! Nu har vi hittat en annan tomt, som är så mycket bättre!

Och i värsta fall skulle jag nog ta de 40kkr som förlust. För, som sagts tidigare, ett husbygge kostar flera miljoner, och det är värre att bli blåst på mer pengar senare. Men detta alternativ skulle jag inte säga till hustillverkaren nu, utan gå på alternativet att låta köpet gå tillbaka och pengarna åter till er. Detta borde ju vara bra för hustillverkaren också. De kan ju då sälja tomten till annan spekulant. Just nu är de ju låsta, och har kapital (tomten) som inte kan förränta sig.

Du måste hoppa av, det funkar inte att köra vidare när det redan är så knepigt. Vi har haft problem hela byggtiden, och har fortfarande, så mitt råd är verkligen att hoppa av redan vid de första problemen. Det besparar dig flera års oro framöver.

Att till slut stå där med exempelvis ett fuktskadat hus och fel i våtrummen är som du förstår ännu värre, och då kommer du heller inte att få tag i byggfirman.

Är det verkligen inskrivet i ditt tomtkontrakt att du inte får bygga vad du vill?

Hemmakatten
Hur har det gått för dig, Strixx??

Ser att det numera står "Åter på ruta ett.....*suck*. Letar desperat efter tomt på Bjärehalvön." Betyder det att ni dragit er ur affären? Har ni fått pengarna tillbaka? Hoppas det. :)
Berätta gärna hur det gått.

Tja, vad kan man säga.

Vi har bestämmt oss för att dra oss ur affären, så klart. Vår förhoppning var att dom skulle släppa tomten till oss så vi kunde bygga med någon annan.

Har varit lite försiktig med att skriva här på forumet, då företaget upptäckt detta forumet och har förstått vem jag är här. Det har varit obehagligt. Jag kan inte riktigt redovisa för alla turer ännu, men det kommer att redovisas.

Vi har blivit lovade att dom ska betala tillbaka alla utlagda heandpenningar, så man får väl vara nöjd med det.

Så fort pengarna är på kontot, förhoppningsvis i veckan, så kommer jag börja skriva ner hela min berättelse och dela med mig av den.

Men det känns som om vi förlorat. Vi har förlorat ett år av våra liv, och våra drömmar har fördärvats.. :-(

Eller så kan man vända på det och tycka att husleverantörerna borde vara uppmärksamma på att deras insatser ventileras i ett forum som är fullständigt späckat av hugade spekulanter.

elin.johansson skrev:
När man håller till på detta forum måste man vara medveten om att husföretag och säljarna läset här och försöker luska ut vem man är. Det kan betyda en hel del trubbel så var lite försiktiga men vad ni skriver så det inte går att lista ut vilka ni är innan affärerna är avslutade.

Vad trist att ni inte fick loss tomten men nu kan vi ialla fall gå vidare med nya husföretag och det dröjer nog inte länge förrän ni faller för en ny tomt.

Lycka till.
Nja. Tomter växer inte på träd i min del av Sverige. Nästa utdelning av kommune blir inte förrän tidigast 2006. De få privata tomterna som finns till försäljning är på tok för dyra för oss.

Men vi väntar tålmodigt. Och hoppas på återbud på de tomter som inte är bebyggda ännu, i senaste utdelningen.. :-(

Kan det vara på det sättet att ni för ett år sedan köpte tomten till ett bra pris och med hänsyn till prisutvecklingen så tror husföretaget att de nu kan få ut det nästan dubbla i tomtpris och genom att behandla er på detta usla sett så vill de att ni hoppar av affären???

Strixx, vet inte om du villa tala om det än men vilket bolag var det och var skulle ni bygga?

Föregående talare kanske har en synpunkt men det skulle verka långsökt. Ett husföretag gör inga stora marginaler på tomter och mycket kan det väl ändå inte skenat i väg?

Hej!

Jag kan börja med att berätta att alla utlagda avgifter har återbetalts till oss... ;D Och det tack vare detta forumet... TACK MARLENE... Allt vi förlorade på detta äventyret var ett år av vårat liv, men vi vann en massa erfarenhet som kommer vara till nytta för oss vid nästa bygge...

Och jag kan också passa på att TACKA ALLA forummedlemmar som givit mig en massa bra råd under vårt misslyckade byggprojekt. Utan allt jag lärt mig här på forumet, så hade jag antagligen aldrig upptäckt hur mycket dom försökte lura mig, och det hela hade slutat som för Jarpan och hans byggprojekt (som alla väl känner till så här dags).

När byggföretaget upptäckte att jag berättade om mina problem här på forumet, så fick dom kalla fötter, och tog efter flera månaders tystnad kontakt med mig, och ville nå en lösning på situationen. När sedan fler strömmade till och berättade om att dom hade hamnat i samma situation som vi, så betalade dom tillbaka allt. Men dom hant också hota om rättsliga efterspel om vi berättade hur vi upplevt hela vår husaffär. Jag är inte rädd av mig på något vis och tänker inte bli tystad. Jag vet att det finns mängder av folk som blivit lika lurade som jag och min sambo av detta företaget, och tyvärr har inte alla kommit lika bra ut ur affärerna som vi gjorde..

Tyvärr kan jag inte, tack vara svensk lag och forumreglerna berätta vem och hur jag blivit lurad, men byggföretaget som det handlar om är Rörvikshus, mer än så kan jag inte berätta, för det är enstaka människors handlande och okunskap som orsakat våran situation, inte byggföretaget som sådant.

Där var faktiskt en hela del användare som hörde av sig till mig efter en annan tråd som satt i EXAKT samma situation som vi. Att dom hade skrivit på kontrakten, men sedan var det som om dom hade gått under jorden. Väldigt obehagligt. Speciellt en användare som öppet berättade om vilka det var som var orsaken till allt ont, och verkligen avreagerade sig i en tråd, men Marlene var (lite för?) snabb, och tog bort det meddelandet. Vilket var korekt agerande (med tanke på den skit hon fått av andra användare i andra trådar) då det meddelandet namngav alla vid namn och nästan adress också. Och det var inga vackra ord man kunde läsa.

Sen har jag upptäckte att Rörvikshus har flera registrerade användare här på forumet och skriver gärna reklam för sitt företag, under falska förespeglingar. Jag vet inte om Marlene har tagit bort dom, men det lovade hon göra. Så det blev lite konstiga diskutioner, i vissa trådar när jag viste exakt vem det var jag diskuterade med, utan att riktigt kunna berätta det för alla andra.
Här är tre av dom:
Assisten (Är nog borttagen av Marlene)
mjon60
aer
Ta en titt på deras profil och döm själv...

Det kommer antagligen inte bli en lång berättelse av allting, som utlovades av mig tidigare, för just nu vill vi faktiskt bara lägga detta bakom oss, och försöka hitta energi och glädje igen till att påbörja ett nytt bygge, så fort vi fått en tomt.

Visst hade det varit bra om alla hade förstått vilket ruffel och båg företag det är, eller vissa delar av företaget. Men jag har förstått att det är allmänt kännt redan i mina delar av landet, tyvärr så lyssnade vi inte på de som sa oss detta till oss innan vi startade, utan trodde att det bara var ont förtal.
Men om man tänkt logiskt så borde man förstått. Dom äger de överlägset mest attraktiva tomterna i hela kommunen, men får inte sållt dom, och för tillfället dom ENDA tomterna i kommunen, och ändå får dom inte sållt dom, fast dom är väldigt billiga.
När jag tog upp mitt fall med den kommunala konsumentrådgivare (som kopplade in Konsumentverkets bostadsjurist eller något, för hon såg väldigt allvarligt på vårt fall) så sa hon också att hon längre undrat varför ingen köper de tomterna. Nu vet jag...

Jag menar. Det gör ju ingen nytta att springa runt och söka hämnd resten av livet, eller gå och vara bitter hela dagarna. Det ger oss inte tillbaka vårt förlorade år.

/Strixx

Skönt att det löste sig för er!

Förstår mycket väl att ni bara vill lägga eländet bakom er. Lycka till med jakten på tomt oxå.

??? Usch vilken trist historia!
Ett år kan heller verkligen inte värdesättas i pengar!

Hoppas nu att ni ska finna nya möjligheter för er husbyggardröm så snart som möjligt!

Lyckospark från en som "sitter i klistret"

Helena med
SverigeStugan

Mycket skönt att läsa nu när allt har löst sig för eran del :D

Vill du ha medial hjälp så här i efterhand så kan du skicka mig ett direktmeddelande, jag har ju vid det här laget fått bra kontakter med Strix och Sveriges Television. ;)

Lycka till med tomtjagandet.

Mvh
Jarppan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.