Har köpt ca 200 råspontluckor i ett par olika längder för att kunna förskjuta skarvarna. Dock visar det sig nu vid läggning att angiven bredd (540 mm) varierar upp till 20 mm mellan ändarna på samma lucka.

raspont.jpg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paketen har legat ute i två veckor, väl paketerade, men självklart kan fukt ha kommit in. De ser dock torra ut. Frågan är väl mest om råspont kan svälla så mycket av lite fukt eller om man kan hävda tillverkningsfel på något sätt.

Att lägga tak med dessa luckor blir ett helvete rent ut sagt, men att köpa nya på egen bekostnad verkar inte heller så lockande.

Fel i varan ja,det är ju omöjligt att lägga detta med förskjutning

Omöjligt att lägga ja, men om det beror på fukt som tillkommit på arbetsplatsen så är ju inte felet tillverkarens. Frågan är om de kan svälla så mycket? De har ju stått skyddade (täckta med presenning)

Jag reagerar även på längdkapningen, varför denna inte gjorts efter sammanfogning utan före.

Ser ut som ett hafsjobb har varken justerat in råsponten på längd eller bredd

Råspontsluckor lägger man med generalskarv. Dom diffar i bredd från dom flesta tillverkare. Apropå längden så kan dom olika brädorna i luckorna röra sig, därav ojämna ändar.

Matti_75 skrev:
Råspontsluckor lägger man med generalskarv. Dom diffar i bredd från dom flesta tillverkare. Apropå längden så kan dom olika brädorna i luckorna röra sig, därav ojämna ändar.
kan knappast röra sig sen dom är häftade

Nu har jag mätt med fuktmätare, och den visade 20-25 % fukthalt i den ände som är bredare (den som svällt) och ca 15 % i den andra änden. Tycker det är anmärkningsvärt att denna skillnad kan ge så stor svällning men tydligen är det så.

Återstår att bevisa var/när fuktigheten kommit dit, men den förhandlingen lär jag väl förlora. Bara att bita i det sura äpplet (råsponten) alltså och köra igång eller köpa ny. :-(

Jag har ifs bara varit med på 2 olika hus med luckor men båda ggr har det sett ut ungefär som på bilden....känns väl inte som något precisions matrl direkt....på mina egna har jag kört med råspont på löpmeter....

Löpmeter ar att föredra då blir det bra

martinradbo skrev:
Återstår att bevisa var/när fuktigheten kommit dit, men den förhandlingen lär jag väl förlora. Bara att bita i det sura äpplet (råsponten) alltså och köra igång eller köpa ny. :-(
Jag hade klagat. Med lite tur får du nya luckor, eller så kanske de kan låta dig köpa nya till självkostnadspris eller liknande. Skadar inte att försöka. Det är ju inte heller säkert att det är ditt fel - har leverantören förpackat varorna så ska de väl kunna ligga ute.

Elkludde skrev:
kan knappast röra sig sen dom är häftade
Jo det kan dom. Många tillverkare använder sig bara av en häftklammer av större modell.

låt dom torka innan du monterar dom så blir dom bättre !

Min bygghandlare har luckor av tre olika kvaliteter. Ekonomi, standard och takfots kvalitet.
Ekonomi är rätt så dålig kvalitet mesans standard är helt ok. Takfot's luckan är avsedd till precis vad den heter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.