Ja, som rubriken.
Har solcellsanläggning på gång och ett pack med 20kW hembatteri.
Har UPS till flera servrar och NAS-enheter som går på en egen radda batterier.
Hade varit skönt att kunna skippa UPS-batterierna och koppla den direkt på solcellsbatteriet istället.
Är detta görbart/tillåtet?
Har solcellsanläggning på gång och ett pack med 20kW hembatteri.
Har UPS till flera servrar och NAS-enheter som går på en egen radda batterier.
Hade varit skönt att kunna skippa UPS-batterierna och koppla den direkt på solcellsbatteriet istället.
Är detta görbart/tillåtet?
Vissa växleriktare har ju möjlighet till Ödrift men jag vet inte om de är lika snabba vid ett avbrott som en UPS.
Ödrift kräver ju lite mer vid installation som lokalt jordtag och lite mer som jag inte har koll på.
Har även sett att vissa växelriktare har kommit med ett uttag direkt på riktaren som då kräver mindre men vet inte där heller hur det fungerar.
Gissar jag utan att läst på så kommer du även framåt vilja ha en UPS för att slippa smådippar även om du har rejält med batterier till solcellsanlägningen. Men kanske kunna gå ner i batterier i UPS om du kan köra Ödrift.
Ödrift kräver ju lite mer vid installation som lokalt jordtag och lite mer som jag inte har koll på.
Har även sett att vissa växelriktare har kommit med ett uttag direkt på riktaren som då kräver mindre men vet inte där heller hur det fungerar.
Gissar jag utan att läst på så kommer du även framåt vilja ha en UPS för att slippa smådippar även om du har rejält med batterier till solcellsanlägningen. Men kanske kunna gå ner i batterier i UPS om du kan köra Ödrift.
Vad har du för DC-spänning på batterisystemet?J Jonas Björk skrev:
Vi har mellan 24 och 110VDC i våra anläggningar, och kör med denna typ av växelriktare för att erhålla 230VAC till diverse IT-utrustning, och kan på så sätt slippa att ha alltför många små UPS:er:
https://www.dcpartner.se/vaxelriktare/
Fungerar mycket bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på vilka UPS'er, batterier och växelriktare så kan det mycket väl gå i olika former.
*Men* nästa fråga är om du vill göra det.
Nackdelen är ju om du har allt kopplat till en och samma lösning så kommer ju allt brytas när batteriet eller växelriktaren går ned.
Frågan är ju då om elnätet eller växelriktare/batteri är stabilast.
Även om du har hela huset koppalt till ö-drift så kommer ju det fortfarande finnas ett behov av UPS om säkringar eller jordfelsbrytare går.
För bästa stabilitet är det nog växelriktare med stöd för Ö-drift och UPS'er.
(UPS'er med god kvalitet och stabilitet, en usel UPS kan ju mycket väl göra lösningen instabilare än källan)
Om man råkar ha utrustning med stöd för dubbla strömkällor ska ju ha en UPS på ena strömkällan, men det beror ju på vilken nivå du har på servrar och NAS etc.
Nackdelen är ju om du har allt kopplat till en och samma lösning så kommer ju allt brytas när batteriet eller växelriktaren går ned.
Även om du har hela huset koppalt till ö-drift så kommer ju det fortfarande finnas ett behov av UPS om säkringar eller jordfelsbrytare går.
(UPS'er med god kvalitet och stabilitet, en usel UPS kan ju mycket väl göra lösningen instabilare än källan)
Om man råkar ha utrustning med stöd för dubbla strömkällor ska ju ha en UPS på ena strömkällan, men det beror ju på vilken nivå du har på servrar och NAS etc.
En bra sak med växelritaren som vi använder (i inlägg #3) är att den har en inbyggd bypass.Dowser4711 skrev:
Beroende på vilka UPS'er, batterier och växelriktare så kan det mycket väl gå i olika former.
Så man kopplar den även till ordinarie 230VAC-nätet om man vill.
Då kör den automatiskt en bypass om batterisystemet skulle falla bort, fiffigt.
Jag hade satsat på en mindre UPS som drivs via backup-uttaget. Då behöver man inte bry sig om överslagstiderna och man kan få signal (USB eller vad som nu används) när batteriet börjar bli tomt.
Den jag länkade till har en så kallad "statisk bypass", som ligger synkad mot nätet hela tiden, så övergången blir sömlös, det är en bra finess.K knightjocke skrev:
Klicka här för att svara