Hej, jag har köpt ett hus och funderar på om man kan koppla in en köksfläkt här. Röret sitter precis ovanför spishällen men luften blåser ut ur det i stället för att sugas in.
Välkommen till forumet.
Att det blåser in luft i bostaden via imkanalen beror på att det är undertryck i bostaden och att eventuella tillufts-/friskluftsventiler har större luftmotstånd än imkanalen samt att det saknas kallrasskydd i imkanalen (sitter normalt i/på utgången från köksfläkten).
Det är bara att sätta dit en köksfläkt med kalltasskydd
Att det blåser in luft i bostaden via imkanalen beror på att det är undertryck i bostaden och att eventuella tillufts-/friskluftsventiler har större luftmotstånd än imkanalen samt att det saknas kallrasskydd i imkanalen (sitter normalt i/på utgången från köksfläkten).
Det är bara att sätta dit en köksfläkt med kalltasskydd
Ser ut som en kolfilterfläkt.
Någon har bytt från en kåpa kopplad till kanalen och satt en kolfilter istället, lite märkligt. Jag skulle satsa på att köpa en ny riktig fläkt med kallrasskydd. En som blåser ut i kanalen.
Kan vara värt att ta redan på vart den där kanalen går och hur övrig ventilation är kopplad först.
Någon har bytt från en kåpa kopplad till kanalen och satt en kolfilter istället, lite märkligt. Jag skulle satsa på att köpa en ny riktig fläkt med kallrasskydd. En som blåser ut i kanalen.
Kan vara värt att ta redan på vart den där kanalen går och hur övrig ventilation är kopplad först.
Klicka här för att svara

