Hej,

Jag håller på att renovera ett 20-tals hus och har byggt om från ett litet badrum till två stycken, varav ett med dusch och ett med badkar så jag räknar med att båda kommer producera mer fukt än det gamla var designat för. Båda badrummen ligger på ovanvåningen (så som det gamla gjorde) och ovan badrummen är det en kallvind. Det gammal badrummet hade dragit frånluftventilation genom en kanal i skorstenen (inkpplad i skorstenen uppe på vinden).

Kan jag nu koppla in båda de ny badrummen på denna kanal i skorstenen?

Om jag förstått det rätt bygger det gamla självdraget mycket på att det eldades och skorstenen då värmdes upp, nu har vi ingen fungerande eldstad. Ska jag då sätta in någon fläkt i systemet eller räcker det med skälvdrag. Behöver jag en fläkt för varje badrum? Jag vill inte heller se eller höra fläktarna. Kan PAX kanalfläkt vara en ide?

Har du inget självdrag i skorstenen tror jag inte det är bra att koppla ventilationen dit. När skorstenen är kallare än luften som kommer ifrån badrummen blir det väl risk för kondens?

Tack för snabbt svar.

Men kommer inte det nästan inte alltid vara så att luften från badrummet är varmare än ventilationssystemet? Vilket skulle betyda att det bildas kondens inne i rören. Är det då värre att denna kondens bildas i en kanal i skorstenen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.