Hej.
Behöver byta lampa.
Det sitter idag en skåplampa från Ikea där det går BLÅ, BRUN, GRÖN/GUL rakt in i rampen, rakt utifrån väggen.
Har kikat på byta till denna men hur koppla ihop allt? Behöver nån slags omvandlare?
Behöver byta lampa.
Det sitter idag en skåplampa från Ikea där det går BLÅ, BRUN, GRÖN/GUL rakt in i rampen, rakt utifrån väggen.
Har kikat på byta till denna men hur koppla ihop allt? Behöver nån slags omvandlare?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Vad heter lampan och vad står det i manualen ?T tompabighouse skrev:
För det mesta brukar man använd aen trafo mellan 230 och LED lampan, men det kanske är någon direktdriven variant (färgerna/ledningarn tyder ju på det).
Jag hade inte vågat koppla in den rakt av till en lampkontakt (som .fö. finns att köpa på ikea också): Men om du bara vet namnet på lamåpan så borde det finnas instruktioner online för hur den skall kopplas (via drivdon eller direkt).
Lampan är från nån online butik.klaskarlsson skrev:
Vad heter lampan och vad står det i manualen ?
För det mesta brukar man använd aen trafo mellan 230 och LED lampan, men det kanske är någon direktdriven variant (färgerna/ledningarn tyder ju på det).
Jag hade inte vågat koppla in den rakt av till en lampkontakt (som .fö. finns att köpa på ikea också): Men om du bara vet namnet på lamåpan så borde det finnas instruktioner online för hur den skall kopplas (via drivdon eller direkt).
Har inte köpt den ännu och de kunde inte ge ut nån monteringsinformation.
produktbeskr...
- Förkromat hölje
- Material: ABS
- Mått: 600 x 103 x 40 mm (L x B x H)
- Effekt: 8 W
- Spänning: 220-240 V~
- Ljusflöde: 400-450 lm
- Typ av LED-chip: SMD 2835
- Färgtemperatur: Kallvitt 6000 K
- Enkel montering
- EAN:8718475570011
- SKU:245350
- Brand:vidaXL
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hur ser befintlig lampa ut, ser det ut som att det finns något kopplingsutrymme där ledarna från väggen ansluts till lampan?
Ta en bild om du är osäker.
Men du kommer ju att behöva en kopplingsbox där du kan koppla ihop ledarna från väggen med de som kommer från den nya lampan. Kablar får vara synliga men aldrig de färgade ledarna.
Ta en bild om du är osäker.
Men du kommer ju att behöva en kopplingsbox där du kan koppla ihop ledarna från väggen med de som kommer från den nya lampan. Kablar får vara synliga men aldrig de färgade ledarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Ok, det står iofs spänning 220-240 VAC så då borde det kunna kopplas in på det (Brun/blå) - den jordade ledaren du har ut ur väggen nu har då ingenstans att ta vägen då denna armatur troligen är dubbelisolerad, så den får man isolera av bara då. Men se till att koppla in den i en kapsling som håller minst ip44 (så inte vatten kommer in och i kontakt med ngt strömförande)T tompabighouse skrev:Lampan är från nån online butik.
Har inte köpt den ännu och de kunde inte ge ut nån monteringsinformation.
produktbeskr...
- Förkromat hölje
- Material: ABS
- Mått: 600 x 103 x 40 mm (L x B x H)
- Effekt: 8 W
- Spänning: 220-240 V~
- Ljusflöde: 400-450 lm
- Typ av LED-chip: SMD 2835
- Färgtemperatur: Kallvitt 6000 K
- Enkel montering
- EAN:8718475570011
- SKU:245350
- Brand:vidaXL
Ok tack.klaskarlsson skrev:
Ok, det står iofs spänning 220-240 VAC så då borde det kunna kopplas in på det (Brun/blå) - den jordade ledaren du har ut ur väggen nu har då ingenstans att ta vägen då denna armatur troligen är dubbelisolerad, så den får man isolera av bara då. Men se till att koppla in den i en kapsling som håller minst ip44 (så inte vatten kommer in och i kontakt med ngt strömförande)
Frågan är vad jag har mellan.
Hur ska de mötas?
Nån koppling? Toppklämma?
Okej.BirgitS skrev:
Hur ser befintlig lampa ut, ser det ut som att det finns något kopplingsutrymme där ledarna från väggen ansluts till lampan?
Ta en bild om du är osäker.
Men du kommer ju att behöva en kopplingsbox där du kan koppla ihop ledarna från väggen med de som kommer från den nya lampan. Kablar får vara synliga men aldrig de färgade ledarna.
Kollade på det.BirgitS skrev:
Kablarna får inte va synliga, hur "kapslar" jag in dom bäst tro?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kopplingsbox t.ex. https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/utvandiga-dosor/kopplingsdosa-click-1-elko-ip55
Den är IP55 men, som klaskarlsson skrev, välj minst IP44.
Om du är osäker fråga innan du köper något.
Den är IP55 men, som klaskarlsson skrev, välj minst IP44.
Om du är osäker fråga innan du köper något.
Har samma fråga men min fråga gäller kopplingsdosan. Jag vill sätta den rakt över rörutloppet från väggen där ledarna kommer ur röret för att täcka detta.BirgitS skrev:
Detta betyder att man måste dra kablarna ini kopplingsdosan baktill. De flesta kopplingsdosor jag har sett har endast genomföring under och på sidorna.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag har sett koppingsboxar med hål bakifrån också tex dennaC CarlLunk skrev:Har samma fråga men min fråga gäller kopplingsdosan. Jag vill sätta den rakt över rörutloppet från väggen där ledarna kommer ur röret för att täcka detta.
Detta betyder att man måste dra kablarna ini kopplingsdosan baktill. De flesta kopplingsdosor jag har sett har endast genomföring under och på sidorna.
https://www.bauhaus.se/kopplingsdos...xd_kzcqwyMTKSjZ3vdhqydPMmdL#go-to-description
De flesta dosor har förberedda/markerade genomföringar i botten. Annars får man borra ett passande hål.C CarlLunk skrev:Har samma fråga men min fråga gäller kopplingsdosan. Jag vill sätta den rakt över rörutloppet från väggen där ledarna kommer ur röret för att täcka detta.
Detta betyder att man måste dra kablarna ini kopplingsdosan baktill. De flesta kopplingsdosor jag har sett har endast genomföring under och på sidorna.

