Byggahus.se

Kan man koppla 2 ledare i en L plint?

1. Jonas ernström
    Medlem Nivå 1
    Jag har köpt en Nedis WiFi strömbrytare.
    Den förra strömbrytaren gick två källor med en knapp.
    Den hade också 2 utgångar.

Nedis strömbrytaren har 3 ingångar.
    L1 hit ska ska fasen brun
    N neutral blå ska dit.
    Och L för ledare.

kan jag koppla 2 ledare i L eller behöver jag köpa en ny strömbrytare med fler utgångar ledare?

2. N
    Medlem · Nivå 10
    Om brytaren ser ut som på bilden så hade jag anslutit brytaren till en kort stump som i sin tur jag hade anslutit i en wago 221-413 (https://www.jula.se/catalog/el-och-...plingslister-klammor/kopplingsklammor-001480/) där jag även hade anslutit de andra två fasledarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    010744b.jpg

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 7
    Jag tror snarare att obruten fas skall till L och tändtråden till L1.
    Plintarna i dessa brytare brukar vara så små att det knappast är aktuellt att lägga mer än en tråd i dem, det får som sagt lösas med en liten trådstump till en Wago eller likvärdigt.
    Om frågan specifikt gällde att koppla fler laster till brytarens utgång så gäller det även att se till så de inte tillsammans drar mer ström än brytaren kan hantera.

• Laddar…
  4. Jonas ernström
    Medlem Nivå 1
  5. Jonas ernström
    Medlem Nivå 1
    Ok.

nu tror jag att en elektriker kommer då göra jobbet då min Neutrala ligger bakom behöva dras fram.

ska ändå ha en på ingång då jag jag beställt jobb för installation av en laddbox.

Anledningen till frågan är om den brytaren jag har är ”kapabel” att göra jobbet.

vill ju ha rätt saker när han kommer ;)

Men du säger att det ska vara lugnt med Wago?

6. useless
    Lök. · Nivå 25
    Som sagt var, gör förgreningen i en toppklämma utanför brytaren. I dom där skruvplintarna ska det bara sitta en kabel i varje.

7. Jonas ernström
    Medlem Nivå 1
    Det har jag förstått.

Så länge jag gör så kommer det alltså att funka med brytaren jag har?

8. useless
    Lök. · Nivå 25
    Ja.

9. Jonas ernström
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!