36 912 läst ·
147 svar
37k läst
147 svar
kan man köpa för stor värmepump?
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Det är inte 10% extra energi som är problemet - det kunde man lätt plockat ut på sommaren - det är effekten. Min NIBE 1226-8 har 150 meter aktivt hål. För 10kW krävdes 190 meter och för 12 kW 220-230 meter. Dessutom kostar pumparna mera. Det är helt enkelt inte lönsamt. Bättre att stanna på 90% energitäckning och ta effekttopparna med eltillsats, LLVP eller kamin. Utan effekttäckning när det blir riktigt kallt kan du aldrig ta de sista 10% energi om du inte har en välisolerad ackumulatortank men det är som sagt inte lönsamt.
Bra fråga eftersom även varvtalet säkert påverkar livslängden. Min kompressor maxar på 120 RPM, men går vanligen på 50-60 mitt i vintern och 30-40 vår/höst.smurfen72 skrev:Man kan i alla fall inte beskylla Nibe för att vara rädd för antalet starter eftersom dom brukar ha -60 gradmin som default start av kompressorn. Även om en inverter får mindre antal starter så blir det mera antal drift timmar på den. Vad är bäst en stor on/off vp som jobbar mot stor vatten volym vilket ger rimligt antal starter och få drift timmar eller en inverter med ännu mindre starter men mera drift timmar ?
Det är inte storlek på vp som avgör djupet på borran när man har nästan full effekt täckning det är hur mycket energi man tar ur borran. Sen om det lönar sig med att dimensionera för toppeffekten är ju olika hur man ser på saken och beroende på huset.Anders_Nilsson skrev:Det är inte 10% extra energi som är problemet - det kunde man lätt plockat ut på sommaren - det är effekten. Min NIBE 1226-8 har 150 meter aktivt hål. För 10kW krävdes 190 meter och för 12 kW 220-230 meter. Dessutom kostar pumparna mera. Det är helt enkelt inte lönsamt. Bättre att stanna på 90% energitäckning och ta effekttopparna med eltillsats, LLVP eller kamin. Utan effekttäckning när det blir riktigt kallt kan du aldrig ta de sista 10% energi om du inte har en välisolerad ackumulatortank men det är som sagt inte lönsamt.
Jag tror inte en inverter som ofta går på max håller så länge för i princip är det en liten kompressor som övervarvas men det låter som din går utmärkt på 50-60 hz vilket bör vara optimalt.mycke_nu skrev:
Hej. Se över hur mycket vatten du har i huset, dvs mängden element. Ju fler desto bättre eftersom det skapar en tröghet och tillåter pumpen att gå längre med färre starter. Mitt tips är alltså att installera fler element eller större såna. Annars riskerar pumpen att få larmmeddelanden då det går alldeles för fort att värma upp husets lilla mängd vatten. Detta kan även lösas via ett extra kärl med vatten. Smart är även att leda undan kondensvattnet i ett rör med frostvakt ned i dagvattnet. Lycka till!
Mina tankar:
Ackumulatortankens storlek bestämmer antalet start/stop. när temperaturen sjunkit under en viss nivå kommer pumpen slå på. Har man en för liten VP kommer den gå hela tiden när det är kallt (om man inte har en tillräckligt stor elpatron vill säga). Jag skulle absolut avråda från att inte ha en ackumulatortank!
Slutsats: En stor pump kommer få mindre driftstimmar men fler start/stop.
En stor VP kostar mer och blir svår att räkna hem om man klarar sig med en mindre pump..
Jag rekommenderar att kolla extra på pumparnas ljudnivå.
Ackumulatortankens storlek bestämmer antalet start/stop. när temperaturen sjunkit under en viss nivå kommer pumpen slå på. Har man en för liten VP kommer den gå hela tiden när det är kallt (om man inte har en tillräckligt stor elpatron vill säga). Jag skulle absolut avråda från att inte ha en ackumulatortank!
Slutsats: En stor pump kommer få mindre driftstimmar men fler start/stop.
En stor VP kostar mer och blir svår att räkna hem om man klarar sig med en mindre pump..
Jag rekommenderar att kolla extra på pumparnas ljudnivå.
Hur skulle detta gå till? Temperaturen i förångaren bestäms av temperaturen på värmekällan dvs. utomhustemperaturen eller temperaturen i borrhålet.
Har du köpt en varvtalsstyrd pump så är det bara positivt,du får lägre driftkostnader och kompressorn håller långre.Dessutom har du ett bättre media i pumpen R412 Om du har köpt en on-off pump är du lite lurad både på det ena och det andra,pumpen slits fortare eftersom den slår på och av hela tiden,dessutom får du ett media som inte är godkänt R407-Pompe1997 skrev:
Vad är det som gör att man inte skulle kunna få knäppningar i radiatorerna av en inverter dom brukar ladda vv på samma sätt som en on/off vp ? Man kan behöva arbetstank även till en inverter av andra orsaker än start stop om husets radiator system inte riktigt går så bra med samma flöde som vp vill ha tex för högt flöde i radiatorerna ger brus från radiatorkopplen. Endera får man leva med oljudet eller öka deltat genom vp eller installera arbetstank med separat cp mot radiatorerna vilket även tex ger möjlighet att köra sommarvärme i enstaka klinkers/källar golv.mycke_nu skrev:
Vilka tillverkare använder R412 ? Vilka tillverkare använder köldmedia som inte är tillåtet ? Får man många starter är nånting feljusterat eller felinstallerat.Conny Bergkvist skrev:Har du köpt en varvtalsstyrd pump så är det bara positivt,du får lägre driftkostnader och kompressorn håller långre.Dessutom har du ett bättre media i pumpen R412 Om du har köpt en on-off pump är du lite lurad både på det ena och det andra,pumpen slits fortare eftersom den slår på och av hela tiden,dessutom får du ett media som inte är godkänt R407-