5 287 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Kan man kapa sten med en vanlig gersåg?
Står inför lite plattläggning, det är ca 20kvm små (14x21x4 cm) plattor i betong som ska läggas. Jag räknar med att det kommer att behöva kapas en hel del. Nu har jag en gammal gersåg som inte används längre. Går det att sätta en kapskiva för sten i en sådan, eller blir det helt galet?
För att öka chansen att sågen tar sig igenom det hela överväg att modifiera insuget till kylningen så den får i sig så lite stendamm som möjligt, lite tejp på lämpligt ställe kan öka livslängden ordentligt
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Gjorde du detta nån gång? Står inför samma dilemma. Ska lägga toppstenar på en mur som kröker sig, och då funkar inte handhållet om man vill få perfekta vinklar...D Dublin skrev:
Hittar dock inga stenkapskivor till min Bosch GCM 8.
Det går utmärkt att klyva betong med en gammal yxa. Rista in snittet och lägg yxan på strecket och slå lätt på den med en mindre slägga. Flytta yxan ca 3 cm och upprepa, vänd sedan stenen och upprepa. Med lite träning så får du väldigt raka snitt med lite naturligare utseende och det går snabbare än att torrkapa.
Det går även klyva gatsten/natursten med samma metod men då behöver du en mejsel för ändamålet.
Skiffer bör dock sågas om raka snitt önskas då det lätt spricker okontrollerat pga dess uppbyggnad/naturliga beskaffenhet. Är dock lätt att klyva ner tjockleken med samma metod.
Det går även klyva gatsten/natursten med samma metod men då behöver du en mejsel för ändamålet.
Skiffer bör dock sågas om raka snitt önskas då det lätt spricker okontrollerat pga dess uppbyggnad/naturliga beskaffenhet. Är dock lätt att klyva ner tjockleken med samma metod.
Redigerat:
Det är inga problem att kapa rakt med vinkelharry. Rita ett streck med penna, såga sedan ytligt först och sedan djupare och djupare. Är du vinglig på handen kan det hjälpa att ha en låg fixtur i trä som styr lite.andreascarlsson skrev:
Skulle aldrig såga sten i kapgersågen, bordet blir ju förstört och det dammar på ett sätt maskinen inte är gjord för. Hyr en stenkap en helg så är det gjort, mycket bättre alt om inte vinkelharry duger.
Klicka här för att svara