Står inför lite plattläggning, det är ca 20kvm små (14x21x4 cm) plattor i betong som ska läggas. Jag räknar med att det kommer att behöva kapas en hel del. Nu har jag en gammal gersåg som inte används längre. Går det att sätta en kapskiva för sten i en sådan, eller blir det helt galet?
 
Hittar du en diamanttrissa som passar så går det, men mata inte för hårt, mycket lätt att göra med girsåg. Mycket värme blir det..
 
För att öka chansen att sågen tar sig igenom det hela överväg att modifiera insuget till kylningen så den får i sig så lite stendamm som möjligt, lite tejp på lämpligt ställe kan öka livslängden ordentligt
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Står inför lite plattläggning, det är ca 20kvm små (14x21x4 cm) plattor i betong som ska läggas. Jag räknar med att det kommer att behöva kapas en hel del. Nu har jag en gammal gersåg som inte används längre. Går det att sätta en kapskiva för sten i en sådan, eller blir det helt galet?
Gjorde du detta nån gång? Står inför samma dilemma. Ska lägga toppstenar på en mur som kröker sig, och då funkar inte handhållet om man vill få perfekta vinklar...
Hittar dock inga stenkapskivor till min Bosch GCM 8.
 
Det går utmärkt att klyva betong med en gammal yxa. Rista in snittet och lägg yxan på strecket och slå lätt på den med en mindre slägga. Flytta yxan ca 3 cm och upprepa, vänd sedan stenen och upprepa. Med lite träning så får du väldigt raka snitt med lite naturligare utseende och det går snabbare än att torrkapa.
Det går även klyva gatsten/natursten med samma metod men då behöver du en mejsel för ändamålet.
Skiffer bör dock sågas om raka snitt önskas då det lätt spricker okontrollerat pga dess uppbyggnad/naturliga beskaffenhet. Är dock lätt att klyva ner tjockleken med samma metod.
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Gjorde du detta nån gång? Står inför samma dilemma. Ska lägga toppstenar på en mur som kröker sig, och då funkar inte handhållet om man vill få perfekta vinklar...
Hittar dock inga stenkapskivor till min Bosch GCM 8.
Det är inga problem att kapa rakt med vinkelharry. Rita ett streck med penna, såga sedan ytligt först och sedan djupare och djupare. Är du vinglig på handen kan det hjälpa att ha en låg fixtur i trä som styr lite.

Skulle aldrig såga sten i kapgersågen, bordet blir ju förstört och det dammar på ett sätt maskinen inte är gjord för. Hyr en stenkap en helg så är det gjort, mycket bättre alt om inte vinkelharry duger.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tokrusarn Tokrusarn skrev:
Det går även klyva gatsten/natursten med samma metod men då behöver du en mejsel för ändamålet.
Eller så använder man en stenklipp - är det inte så det manuella verktyget för detta heter?
 
Jo det stämmer men lite överdrivet för 20 kvadrat eller en liten mur. Just natursten har en tendens att inte spricka rakt om den inte får en brottanvisning från två sidor
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.