Hej !

På vinden skall vi ha tre lager isolering, första lagret är 195mm, andra lagret är också 195 mm och tredje och sista lagret 95 mm.

Nu har jag lagt ut första lagret med 195 mm, kan jag nu ovan dessa 195 mm lägga ut alla spirorör för ventilation och sedan gå på med lager nummer 2 tätt intill spirorörena. För att sedan avsluta med tredje lagret som ett lock över hela härligheten ?

Goda råd önskas.....

Matthew

ja det går bra.. enligt mig iallfall.. du får ha vent rören i isoleringen det är helt ok.

T
Jag är inte proffs på ventilation, men har råkat ut för fukt i tjock Isover, som tar lång tid att få bort. Jag tror att du kan riskera att få kondensutfällning intill rören vid ogynsamma förhållanden, om inte isoleringen är virad runt rören helt och hållet. Som du beskriver det kan du få en del små luftfickor intill rören på vissa ställen om du nu lägger ner ventrör med principen "sandwich". Hör för säkerhets skull med ett proffs, du vill absolut INTE få fukt i din Isover ( tar veckor att torka ur ).

Sedan är det väl också så att om något av rören kommer från köket så skall det vara brandisolerat.

Gäller både frånluft och tilluft (FTX). Inget från köksfläkten

//Mattias

Grundläggande info: det är den stillastående luften i isoleringen som gör susen!
Om du har luftfickor kring rören är ingen katastrof under förutsättning att luften i fickorna inte byts ut.
Du som skall ha FTX skall vara noga med isoleringen på både från och tilllufts kanalerna: Värmen som skall återvinnas skall komma hela vägen fram till aggregatet och sedan till baka ut i huset med minimala förluster! Brister isoleringen blir kanalerna en låååång värmeväxlare!
Även en frånluftsvärmepump behöver bra isolerade frånluftskanaler för att få någon energi att återvinna!
Kondensstrumpa som används för uteluft resp avluftskanal. (Förutsatt att du köpt ett modernt effektivt aggregat med 80% eller mer i verkningsgrad, om inte kan du skippa kondensisoleringen på avluften) Om du installerar kyla behöver också till- resp frånlufts kanalerna kompletteras med kondensisolering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.