Vi har precis köpt en lägenhet där vi planerar att ta fram hanbjälkar och isolera till nock. Just nu ligger det 40 cm isolering i innertaket och ovanför är det en råvind.

För att kunna isolera vinden måste vi riva ned det nuvarande innertaket och isoleringen, och lägenheten kommer vara direkt under råsponten.

Just i skrivande stund är det -15 grader ute. Går det att starta ett sånt här projekt under dessa väderförhållanden utan att fukt och is bildas i i yttertaket?

Nej inte om det är varmt i lägenheten

Tack för svar! Vad innebär varmt? Det jag tänker är om det går att stänga av värmen eller den värme som kommer underifrån är för varm?

Du behöver ha ungefär samma temperatur inne som ute

Vår kontrollman säger att det räcker med värmefläktar som torkar ur lägenheten

Det finns inget problem med värmen, även om många tror det. Även proffs på området. Det som är problematiskt är tillförd fukt. Det har man om man bor i lägenheten. Speciellt dusch, matlagning mm.

D Daniel 109 skrev:
Det finns inget problem med värmen, även om många tror det. Även proffs på området. Det som är problematiskt är tillförd fukt. Det har man om man bor i lägenheten. Speciellt dusch, matlagning mm.

Så det är helt lugnt att riva isoleringen och påbörja arbetet uppåt?

Det sa jag inte. Det beror helt på fuktbelastningen. Vad är det för yttertak?

D Daniel 109 skrev:
Det sa jag inte. Det beror helt på fuktbelastningen. Vad är det för yttertak?
Plåt, duk, råspont. Därifrån bygger vi luftspalt, isolering, ångspärr, gips.

Vi bor inte i lägenheten överhuvudtaget. Utan just nu står den bara tom. Däremot är värmen på (element), men dessa kommer jag stänga av.

Min fundering är om jag kan ge mig på detta nu i vinter eller om jag måste vänta tills vår/sommar. Eftersom att jag tänker göra det själv, på helger och kvällar, så räknar jag med att det tar 2 veckor innan ångspärren är på plats. Kan det stå oisolerat så länge?

Om ingen bor i lägenheten borde det inte vara något problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.