Byggahus.se

Kan man inte ångra sig?

1. R
    Medlem · 53 inlägg

Rambodal_hus

Medlem
    Hej,

Vårt hus hålls på att byggas.
    Jag har en fundering och vill därför dela den med er ifall ni kan hjälpa mig.
    Det är så att innan huset började byggas, så fick vi en ansökan (jag vet inte exakt vad pappret kallas för), iaf kan vi kalla den för tillvallshandling.
    Där skulle vi fylla vad vi vill ha som extra förutom allt som ska finns i huset som standard, så som olika köksinredningar osv.

Det gjorde vi, men nu har vi ångrat oss (efter ca 2 månader) i en fråga angående tvättstugan.
    För att göra det lättare att förstå, så vill vi ändra placeringen av tvättmaskinen och torktumlaren. Anledning till det är för att vi vill placera vårt eget torkskåp istället för torktumlaren. Vi skulle helst kunna göra det själva efter att vi flyttar in i huset men problemet är att det finns en bänkskiva precis ovanpå alla maskiner samt lådor. Därför vill inte ändra längden av bänkskivan och minska antal lådor så att vårt torkskåp ska få plats där inne.
    Tyvärr så påstår de ansvariga att det är omöjligt.
    Vad skulle ni råda mig?

Tack :)

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Kan man inte ångra sig?

Förstår inte riktigt problemet. Men rent juridiskt så har ni tydligen gjort en beställning, och den måste ni stå för. Att sedan få till ändringar på den beställningen är ju för det mesta möjligt, men det kan kosta osannolikt mycket att göra en sen ändring.

Mycket beror ju på om det innebär ändringar i redan byggda delar (att flytta maskinen påverkar kanske både avloppsplacering och vattendragning). Att göra om upphandlingsunderlag och tillverkningsunderlag kan ju också kosta oerhört mycket om det görs sent.

Om ni driver igenom ändringen så gäller det också att vara försiktig så att tillverkarens leveranstid och ev. ansvar (om det är total entrepenad, kan en felaktigt gjord tilläggsbeställning i värsta fall friskriva byggaren från i stort sett varje form av byggfel, ansvaret kan bli beställarens) fortfarande gäller.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem

Re: Kan man inte ångra sig?

Svälj förtreten och låt huset bli färdigbyggt enligt ritning. Flytta in och fundera om igen hur ni vill förändra planeringen av tvättstugan. Gör ändringarna därefter och håll detta utanför entreprenaden.

Ändringar efter spikade ritningar kostar oftast mer än de smakar - precis som sagts tidigare i tråden är möjligtvis både vvs och el redan planerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.