Det är nog en gråzon är nog ok att köra bil i trädgården oxå om inte polisen ser dej

P
C cpalm skrev:
Har ju redan påpekats tidigare i denna gamla tråd, men då det inte framgår av Transportstyrelsens översikt så gäller det alltså vid körning på väg. Att köra motorredskap klass II, eller för den delen traktor A i trädgården kräver mig veterligen inte något körkort alls(?)
Lagen säger att du inte får köra dessa fordon där annan trafik kan komma åt utan KÖRKORT (inte behörighet vid privat arbete)
Jag kör truck mestadels på jobbet, om jag inte hade haft körkort för vägtrafik hade jag aldrig fått köra ut ur byggnaden då lastbilar och bilar har tillgång till vår industritomt.

Samma gäller vår hjullastare (osäker på om den är 1 eller 2, men det kvittar för mig) Kvittar om du har tagit truckkort för lastaren, du får ändå inte köra den i yrket utomhus utan körkort.

Men samtidigt så behöver jag ingen behörighet alls för att få köra varken truck eller hjullastare för att köra på vägen utan då räcker tillräckligt körkort.

Jag hyrde skylift 2021, men det enda han brydde sig om var mitt körkort, inga behörigheter. Vilket krävs om du ska jobba för pengar =)

Så sitter du i en liten grävmaskin nere i din trädgård så är sannolikheten minimal att polisen ens bryr sig. Så länge du inte kör på vägen utan körkort.

C
Rkarlsson skrev:
Lagen säger att du inte får köra dessa fordon där annan trafik kan komma åt utan KÖRKORT (inte behörighet vid privat arbete)
Om man skall vara petig och pratar om vad lagen säger så står det faktiskt uttryckligen "på väg". Man får till och med köra kortare sträckor på väg till eller från en arbetsplats utan körkort.

Körkortslag (1998:488):
K2.png2 § Traktor a med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har ett gällande körkort eller traktorkort, om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Om man skall vara petig och pratar om vad lagen säger så står det faktiskt uttryckligen "på väg". Man får till och med köra kortare sträckor på väg till eller från en arbetsplats utan körkort.

Körkortslag (1998:488):
[bild]2 § Traktor a med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har ett gällande körkort eller traktorkort, om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
Kortare sträcka är upp till polisman, dvs det kan räcka med rätt över vägen eller till nästa korsning.

Skall man bli extremt petig gällande arbete så får du inte köra en enda meter om företaget är kollektivt anslutet och har skyddsombud =)

Men för privat så är det fortfarande noll meter väg om du ska hem och gräva upp rabatten med en hjulgrävare. (utan körkort)

C
Rkarlsson skrev:
Men för privat så är det fortfarande noll meter väg om du ska hem och gräva upp rabatten med en hjulgrävare. (utan körkort)
Jag skulle inte tveka att t.ex. köra hem en grävmaskin jag lånar från grannen utan körkort. Och det tror jag knappast polisen har några synpunkter på heller. Men de gör ju sin bedömning, fast till syvende och sist är det upp till domstol att avgöra om körningen var olovlig.

Men att köra flera kilometer från ett uthyrningsställe, nä, det kommer man nog inte undan med. Och det kanske inte är särskilt lämpligt heller, även om det går långsamt.

P
C cpalm skrev:
Jag skulle inte tveka att t.ex. köra hem en grävmaskin jag lånar från grannen utan körkort. Och det tror jag knappast polisen har några synpunkter på heller. Men de gör ju sin bedömning, fast till syvende och sist är det upp till domstol att avgöra om körningen var olovlig.

Men att köra flera kilometer från ett uthyrningsställe, nä, det kommer man nog inte undan med. Och det kanske inte är särskilt lämpligt heller, även om det går långsamt.
Nej det finns nog knappt nån polis som hade brytt sig om du kör på villagatan så länge du inte kör in i grannens bil.
Hade du dock fått paragrafryttarna vi hade i tjänst förr här så hade du garanterat fått böter.

Men samtidigt så är det ganska sjukt att man som amatör kan plocka ut en maskin på 10 ton utan att ha kört en meter.
Det är ju faktiskt lite ovant med att köra en midjestyrd maskin. Ska man dessutom transportera sig en bit så är det ännu ovanare och möjligt stressande med trafik.

C
Rkarlsson skrev:
Hade du dock fått paragrafryttarna vi hade i tjänst förr här så hade du garanterat fått böter.
Inte får man väl bötesföreläggande för olovlig körning?
Det är väl tinget som gäller?

M
A anojak skrev:
I min uppfattning är de flesta utbildningar för 10-20 tkr inga utbildningar där man lär sig köra grävmaskin utan tillfällen då man visar att man kan köra grävmaskin. Det brukar vara teori typ en dag och en dag där man turas om att köra. De flesta som går en sån kurs har tidigare erfarenhet men saknar den formella kompetensen som krävs för att arbeta med dito maskin.

Vill du lära dig att köra grävmaskin så är det Lernias (eller liknande) utbildningar som gäller men då snackar vi 6 mån+.

/en som har maskinförarbevis för hjullastare och grävmaskin
Precis så funkar det!
Körde själv dom flesta maskinerna innan det ens fanns något som hette förarbevis eller yrkesbevis. Sedan kom det krav att "arbetsgivaren ska tillse att arbetstagaren har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper att framföra fordonet". Då fick vi gå en endagars kurs med teori och praktik. Sedan fick chefen ackreditera timmarna och så fick man förarbevis.

Privat på egen fastighet så finns det inga regler för förarbevis. Du kan hyra en 70-tons grävmaskin och plantera lite rosenbuskar på tomten utan förarbevis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Inte får man väl bötesföreläggande för olovlig körning?
Det är väl tinget som gäller?
Ja det stämmer nog. Jag är dåligt insatt i det då jag aldrig blivit tagen för olovlig körning =) Bara fortkörning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.