11 766 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Kan man hitta reservdelar till en äldre Eldon elcentral/apparatskåp?
Har ett äldre elskåp/säkringsskåp i en villa som också innehåller elmätare och inkommande tele-ledningar
Behöver ersätta det gamla pga korrosion/färgen flagnar; men tydligen är detta av en utgången typ med "fel" inbyggnadsmått - man har ändrat inbyggnadsmåtten och kommit med nya skåp
Det är ett inbyggnads Eldon-skåp från slutet 80-tal, med måtten 560x820 (ungefärligt - mätt på utsidan). Monterat infällt i en mexitegel-fasad
Ramen och dörren har oxiderat och färgen/lacken flagnar, och Eldon har inte dessa kvar längre
Finns det någon "byggskrot" som kan tänkas ha ram+dörr i lager, eller var kan jag hitta sådant?
Behöver ersätta det gamla pga korrosion/färgen flagnar; men tydligen är detta av en utgången typ med "fel" inbyggnadsmått - man har ändrat inbyggnadsmåtten och kommit med nya skåp
Det är ett inbyggnads Eldon-skåp från slutet 80-tal, med måtten 560x820 (ungefärligt - mätt på utsidan). Monterat infällt i en mexitegel-fasad
Ramen och dörren har oxiderat och färgen/lacken flagnar, och Eldon har inte dessa kvar längre
Finns det någon "byggskrot" som kan tänkas ha ram+dörr i lager, eller var kan jag hitta sådant?
Lacka om den?
Ja, det är ju givetvis ett alternativ. Försökte reklamera till Eldon, men de ville inte lyssna på det örat, utan svarade och rekommenderade följande:
Jag har tittat på Dina bilder och sett att det finns skador på lacken och
även att zinkskiktet under lacken börjar ta slut.
Skåpet har tydligen suttit i carporten i 19 år. Under så lång tid kommer
angrepp från t ex kondens vid stora temperaturväxlingar och från besvärlig
miljö, salt mm. Även mätarskåp behöver underhållas liksom andra delar på
ett hus. Dörren bör slipas, grundas och målas med täcklack.
Vi har inga reservdelar till så gamla skåp.
Ser man noggrannare på skadorna, så bedömer jag att det är svårt att få det snyggt utan att blästra, och det påstår firman som kan blästra - att plåten i dörren är för tunn för att blästra; utan att förstöra plåten
Det är därför jag vill försöka hitta en ny/bättre begagnad dörr och ram
Jag har tittat på Dina bilder och sett att det finns skador på lacken och
även att zinkskiktet under lacken börjar ta slut.
Skåpet har tydligen suttit i carporten i 19 år. Under så lång tid kommer
angrepp från t ex kondens vid stora temperaturväxlingar och från besvärlig
miljö, salt mm. Även mätarskåp behöver underhållas liksom andra delar på
ett hus. Dörren bör slipas, grundas och målas med täcklack.
Vi har inga reservdelar till så gamla skåp.
Ser man noggrannare på skadorna, så bedömer jag att det är svårt att få det snyggt utan att blästra, och det påstår firman som kan blästra - att plåten i dörren är för tunn för att blästra; utan att förstöra plåten
Det är därför jag vill försöka hitta en ny/bättre begagnad dörr och ram
Vad Eldon säger är ju delvis bullshit - skåpet sitter i en skyddad miljö i en carport - kan inte regna på den, och vi bor INTE i en miljö där det förekommer salt etc
Detta är ett måndagsexemplar, om jag ser till hur mina grannars skåp ser ut - husen är lika gamla och av samma husfabrikat - men skåpen hos grannarna ser nästan nya ut
Detta är ett måndagsexemplar, om jag ser till hur mina grannars skåp ser ut - husen är lika gamla och av samma husfabrikat - men skåpen hos grannarna ser nästan nya ut
Det finns knappast någon som har sånt kvar....lacka om eller byta ut är det nog det som ligger närmast till
En duktig plåtslagare fixar utan problem både ram och dörr.
Klicka här för att svara