Hej!
Min familj har en sommarstuga med en gammaldags handpump. Det är inte en Leijonpump, men en liknande. Det jag undrar är vad som händer om vi vill dra in vatten i stugan och vill ha kvar handpumpen. Behöver vi då borra ett nytt borrhål för att dra in vatten, eller kan dessa två funktioner på något sätt samsas om samma borrhål?
Det skulle kännas bra att kunna ta vatten ur pumpen som en preppergrej, men om priset är att man då behöver borra en till brunn, så känns det ju som en dyr investering.
Det kan tilläggas att det inte går att dra dit kommunalt vatten, detta är i utkanten av en by på landet.
Tacksam för input! 🙂

S Såsdjuret skrev:
Hej!
Min familj har en sommarstuga med en gammaldags handpump. Det är inte en Leijonpump, men en liknande. Det jag undrar är vad som händer om vi vill dra in vatten i stugan och vill ha kvar handpumpen. Behöver vi då borra ett nytt borrhål för att dra in vatten, eller kan dessa två funktioner på något sätt samsas om samma borrhål?
Det skulle kännas bra att kunna ta vatten ur pumpen som en preppergrej, men om priset är att man då behöver borra en till brunn, så känns det ju som en dyr investering.
Det kan tilläggas att det inte går att dra dit kommunalt vatten, detta är i utkanten av en by på landet.
Tacksam för input! 🙂
Borde kunna lägga en dränkpump bredvid denna. Typen leijonpump kan pumpa upp från ganska djupa hål, omkring 40m. En sugade pump typ jet, monterad ovan hålet klara oftast max 8m. Men kolla upp vilket djup brunnen har innan man bestämmer sig och var vattenytan är från topp

Det går absolut, vi har det så på vår stuga...

Enligt "brunnsgubben" var det möjligt tack vare att vårt hål har tillräcklig diameter.

Första checkfrågan - har ni godkänt avlopp (dvs. BDT eller BTD+klosett) för fastigheten??

Om inte, glöm detta att dra in kranvatten innanför husets väggar innan ni av kommunen har ett godkänt avlopp (BDT-avlopp räcker) .

Så länge ni bär in vatten i dunk och hink och bär ut slaskvatten i balja/hink för att hälla ut det på gräsmattan utanför byggnaden så kan inte kommunen säga så mycket då det är 'camping' - men så fort ni gör hål för vattenrör och avloppsrör genom byggnadens skal så är det fast installation och då måste avloppsfrågan vara löst med avloppstillstånd av kommunen...

Hej och välkommen till Byggahus!

Det går! (undvik att fråga kommunen om du inte vill dra i gång en dyr process med avloppstillstånd och avlopp)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Stort tack till er som svarat! ☺️
Då vet jag att det KAN gå.
Ja, jag vet att man behöver tillstånd för BDT-avlopp om man drar in vatten. Det är en annan fråga som jag kanske kommer att ställa senare, vilket avlopp man ska välja.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Det går! (undvik att fråga kommunen om du inte vill dra i gång en dyr process med avloppstillstånd och avlopp)
Det går ett tag, tills de går sina avloppsinventeringar som de har gjort i min trakt och det blev några som blev bekymrade, så gör rätt med en gång den dagen vatten och avlopp skall in i huset.

Däremot är det vad jag vet ok att sätta upp på utsidan av kåken en kran med tappvatten, utomhusdusch och matlagningsplats med rinnande vatten utomhus och den vägen minska sträckan att gå i vattensläpandet - det magiska skiljelinjen är om borrmaskinen tas fram för hål genom väggen/trossbotten...

---

Kommunerna har numera på sig från Havs och vattenmyndigheten att ha koll på detta i miljöns namn och de går igenom området efter område med 5-10 år i intervall i inventering och kollar då speciellt med besök fastigheterna som saknar avloppstillstånd, är väldigt gammal eller i övrigt oklar status.

• Gilla
Såsdjuret
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det går ett tag, tills de går sina avloppsinventeringar som de har gjort i min trakt och det blev några som blev bekymrade, så gör rätt med en gång den dagen vatten och avlopp skall in i huset.

Däremot är det vad jag vet ok att sätta upp på utsidan av kåken en kran med tappvatten, utomhusdusch och matlagningsplats med rinnande vatten utomhus och den vägen minska sträckan att gå i vattensläpandet - det magiska skiljelinjen är om borrmaskinen tas fram för hål genom väggen/trossbotten...

---

Kommunerna har numera på sig från Havs och vattenmyndigheten att ha koll på detta i miljöns namn och de går igenom området efter område med 5-10 år i intervall i inventering och kollar då speciellt med besök fastigheterna som saknar avloppstillstånd, är väldigt gammal eller i övrigt oklar status.
Givetvis så gör man det på ett sätt så att det ser ut som att man bara har handpumpen. Vill man inte riskera att åka på kostnader på kanske över 100k så blandar man inte in kommunen i detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.