6 219 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Kan man ha frigolit som isolering i tak?
Jag skall göra om ovanvåningen och behöver isolera. Kan man göra så att man innifrån sett har gips, limma fast 100mm isolering på gipsen, läkt för att få luftspalt och sedan det befintliga taket?
anledningen till att jag vill göra så är att jag vill så småningom byta tak, och tänkt att det gör man utfrån, men det är bra om isoleringen sitter kvar. Jag hade även tänkt att höja taket, genom att lägga lämplig bjälke ovanpå de befintliga bjälkarna och sedan isolera mellan de nya bjälkarna och sedan lägga nytt tak med råspont, takpapp och plåttak.
/N
anledningen till att jag vill göra så är att jag vill så småningom byta tak, och tänkt att det gör man utfrån, men det är bra om isoleringen sitter kvar. Jag hade även tänkt att höja taket, genom att lägga lämplig bjälke ovanpå de befintliga bjälkarna och sedan isolera mellan de nya bjälkarna och sedan lägga nytt tak med råspont, takpapp och plåttak.
/N
Det kan ju vara svårt att få tätt dvs du får glipor, glipor =kyla. Normalt tror jag man "skummar" dessa glipor med byggskum men ser inte hur du skulle kunna göra det i detta fall.
Bättre då att skruva fast gipsen i luftspaltsläkten och skumma runt om.
Bättre då att skruva fast gipsen i luftspaltsläkten och skumma runt om.
Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte vet husets övriga konstruktion. Jag har nåt liknande i min kåk där sitter bara masonite(för lufstpalt på läkt) och sen vanliga ullplattor.
Normalt sett tror jag man undviker frigolit som isolering annat än till grund, källare osv. Det är lite lömskt iom att fukten kan kondensera på ytan istället för inuti som med ull.
Vad var det där innan?
Normalt sett tror jag man undviker frigolit som isolering annat än till grund, källare osv. Det är lite lömskt iom att fukten kan kondensera på ytan istället för inuti som med ull.
Vad var det där innan?
Klicka här för att svara