Tja, rubriken säger väl det mesta; finns det någon nackdel med att ha för tjockt lager med makadam om man skall ha en betongkonstruktion/byggnad ovanpå (iof med isolering imellan)?

Jag har en källargång som kommer att gå "över" en större stenkista som är fylld med stora block (1ton+) längst ner mot berget och sedan minskande storlekar för att till slut bli vanlig 8-16 längst upp och funderar på om detta kan bli ett problem och om man gör saken värre om man i vissa delar har riktigt djupa lager med 8-16, typ 50-100cm?

Jag tycke det inte borde bli något problem så länge man ser till att man inte riskerar att få sättningar pga att mindre frarktioner åker "neråt" i utrymmen som bildas mellan de större??

Ja makadam i tjockare lager har sämre bärförmåga, det finns begränsningar om detta i AMA-anläggning har jag för mig men tyvärr har jag det inte i huvudet.

W witten skrev:
Ja makadam i tjockare lager har sämre bärförmåga, det finns begränsningar om detta i AMA-anläggning har jag för mig men tyvärr har jag det inte i huvudet.
Aha... Äh... ännu en gång man skulle behövt en kopia på en AMA!!! Misstänker att du har bättre bärighet vid samma lagertjocklek i grövre fraktion (typ 16-32 jämfört mot 8-16)?

Fast om bärigheten skall bli "dålig" så måste det väl i så fall bygga på att makadamen pressas ut under konstruktionen? Dvs. att den har någonstans att ta vägen? Om man ex. tänker sig en lång cylinder som är fylld med makadam så kan bör väl bärigheten inte påverkas oavsett fyllnadsdjup?
Ok, nu är iof inte min stenkista en cylinder, men vill mest diskutera principen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.