15 873 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Kan man ha en knapp som släcker all belysning?
Man kan ju köra Nexa utan gateway och appar etc. En mottagare kan programmets att ta emot 6 sändande knappar.
Om du vill slippa smarta knappar så flyttar du in mätartavlan i sovrummet, bara trycka på On/Off-knappen.
Vill du göra en snik variant och har mätartavlan inomhus idag, så kan du placera den utanför sovrumsfönstret. (Då slipper du kostnader från Eon då deras jobb är kostnadsfritt om du väljer att flytta ut mätartavlan.)
Vill du göra en snik variant och har mätartavlan inomhus idag, så kan du placera den utanför sovrumsfönstret. (Då slipper du kostnader från Eon då deras jobb är kostnadsfritt om du väljer att flytta ut mätartavlan.)
Det går väl att lösa med en extra dragen kabel där en tändtråd går via strömställaren i hallen och sovrummet. Dock måste denna vara på för annars kan du inte manuellt ändra i varje rum.
Jag skulle ändå kika på något som ändå är en smart funktion där man slipper en massa extra kabeldragning.
Jag skulle ändå kika på något som ändå är en smart funktion där man slipper en massa extra kabeldragning.
Risk för att det blir många strömbrytare. Är det befintligt hus så ligger belysningen troligen över flera säkringar. Men ska dom totalrenovera och blåsa ut allt helt. Ja då är det ju görbart. Men kan knappast bli billigare än tex plejd..?Silver78 skrev:
Redigerat:
Det blir en hel del omkopplingar då tändtråden måste löpa hela vägen mellan huvudbrytare och samtliga strömbrytare. Jag hade inte gjort på detta vis men ts efterfrågade ingen smart lösning även om en smart lösning är att föredra.T TechChad skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Blir en farlig knapp, vi fick ett barn med ADHD som INTE KAN LÅTA BLI. hade vi haft en sådan knapp hade han troligen mörklagt huset en gång om dagen.
Protte
Protte
Tänk dig att du gått och lagt dig utan att släcka.
Då säger du bara "Alexa, goodnight" och så släcks alla lampor...
Då säger du bara "Alexa, goodnight" och så släcks alla lampor...
Kanske inte riktigt i trådens frågeställning, men när vi byggde vårt hus lät vi elektrikern dra tändtrådar till många vanliga uttag i golvnivå i de flesta rum. Det gör att vi kan släcka sänglampan från en strömbrytare på väggen vid dörren i sovrummet. Alla golvlampor i vardagsrummet via vanliga brytare på väggen brevid dörren (ja, det blir många brytare).
Vi måste dock trycka på en knapp per lampa, men det är sjukt smidigt att snabbt kunna släcka ex sänglampan utan att gå genom hela sovrummet. Ligger vi i sängen kan vi förstås släcka och tända med strömbrytaren på lampan.
Vid nyproduktion finns det ju inget som hindrar att brytaren bryter flera uttag. Har man inte en jättestor lägenhet borde det väl inte vara en omöjlighet att göra samma sak med en trappbrytare som huvudbrytare till alla lamputtag?
Vi måste dock trycka på en knapp per lampa, men det är sjukt smidigt att snabbt kunna släcka ex sänglampan utan att gå genom hela sovrummet. Ligger vi i sängen kan vi förstås släcka och tända med strömbrytaren på lampan.
Vid nyproduktion finns det ju inget som hindrar att brytaren bryter flera uttag. Har man inte en jättestor lägenhet borde det väl inte vara en omöjlighet att göra samma sak med en trappbrytare som huvudbrytare till alla lamputtag?
Det går iaf med Alexa. Jag är dock inte helt säker på att det är så bra idé... Alexa eller vad hon då kallas i stället kan börja prata vid olämpliga tillfällen.snuttjulle skrev:
Jag kör zwave inbyggnadareläer bakom alla strömställare hemma. Utöver det är det ett gäng Philips hue lampor med.
Kör sedan homey. Har en knapp bredvid sängen som kör ett flöde jag skapat "Good night" som släcker alla lampor och stänger av TV etc.
Kör sedan homey. Har en knapp bredvid sängen som kör ett flöde jag skapat "Good night" som släcker alla lampor och stänger av TV etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder