1 282 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kan man ”göra om” bärande väggar?
Konstig frågeställning och jag vet inte hur jag ska formulera det men jag försöker. Som nybliven husägare dyker det upp massa konstiga tankar om kvällarna...
Om man säger att en av mina bärande källarytterväggar (eller bärande innerväggar för den delen) skulle bli kassa på något sätt - kan man då gjuta om dessa? Alltså låt säga att en betongvägg i källaren får allvarliga sprickor eller vittrar sönder av någon anledning eller på annat sätt tappar sin bärighet - kan man då reparera detta? Hur går det till? Händer det öht att man gjuter om eller murar om källarväggar i ett befintligt hus?
Jag har inget av dessa problemen - utan är bara nyfiken på saker kring hus nu när jag sitter i ett. Ibland gillar jag bara vetskapen om att ”skulle det där hända så går det att fixa och huset blir som nytt igen”
Om man säger att en av mina bärande källarytterväggar (eller bärande innerväggar för den delen) skulle bli kassa på något sätt - kan man då gjuta om dessa? Alltså låt säga att en betongvägg i källaren får allvarliga sprickor eller vittrar sönder av någon anledning eller på annat sätt tappar sin bärighet - kan man då reparera detta? Hur går det till? Händer det öht att man gjuter om eller murar om källarväggar i ett befintligt hus?
Jag har inget av dessa problemen - utan är bara nyfiken på saker kring hus nu när jag sitter i ett. Ibland gillar jag bara vetskapen om att ”skulle det där hända så går det att fixa och huset blir som nytt igen”
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är som tur är ovanligt att bärande källarväggar blir så dåliga att de behöver göras om. Skulle det inträffa går det att lösa. Betydligt vanligare är att källarväggarnas grundläggning är så dålig att den behöver förstärkas. Detta kan bli dyrbart om man har otur och mark med dålig bärförmåga.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
det är klart det går. Kan man resa till månen är det nog inga större problem att laga en vägg. I värsta fall så får man väl lyfta bort huset under tiden. Det går det också.
Vanligtvis så får man väl palla upp och göra nödvändiga reparationer så gott det går. Det är inga större problem att riva bort en vägg och gjuta nytt om det skulle vara så till och med.
Vanligtvis så får man väl palla upp och göra nödvändiga reparationer så gott det går. Det är inga större problem att riva bort en vägg och gjuta nytt om det skulle vara så till och med.
Det var ungefär så jag tänkte - om en bärande källarvägg blir så dålig att den inte längre duger - kan man då tillfälligt stadga upp huset - riva den och gjuta om den? Av förståeliga skäl har man som vanlig lekman aldrig hört om sådana här reparationer så därför undrade jag om det ens var möjligtS Stefan1972 skrev:det är klart det går. Kan man resa till månen är det nog inga större problem att laga en vägg. I värsta fall så får man väl lyfta bort huset under tiden. Det går det också.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Det enda som inte går det är små barn.
Klicka här för att svara