1 061 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Kan man gjuta betong direkt i saltvatten?
Absolut, ju grövre desto bättre tänker jag. Det är ju bara just det med praktikaliteten att bocka det. Har man möjlighet till varmbockning eller kan rigga upp något med en domkraft eller liknande så är 16 mm säkert att föredra.
Jepp och dom ska sticka ner minst 30 centmeter i berget, så det blir en vinkel som håller igen draget uppåt.tommib skrev:
Jag hade 2,5 meter ner till berget, från ytan. Det var lite problem att hitta hålen för järnen. För att inte tala om att borra med en kobra på det djupet. Hade 6 st 16 järn i solfjäderform.
Som info, gjorde det från isen på vintern, går inte att göra det isfritt med båt, då måste det vara en kraftig flotte, som ankrats för att inte röra sig. Det var även 110 mm betongringar och gick bra att hissa ned med att stå på isen. Mas flotte så blir det nog magplask. 🙄🙂
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Tack alla. Jag kommer att bygga mycket enklare och berättar sedan.
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Hahaha jag förstår dig!T Thomas_Blekinge skrev:
Haft en 18 ton's hjulare i 19 år & den är inte snäll emot tomt & mark när man förflyttar sig.
Gjut nu på isen ovanför där då vill ha fundamentet då!
Några tjockare cellplastskivor under, spika form & gjut, & låt våren fixa "sjösättningen"
Ja, det är ingen dum idé alls att gjuta fundamentet nu, ovanpå isen. Det bygger dock på att botten är såpass jämn att den lägger sig till rätta på ett vettigt sätt. Eller att det inte gör något om den inte gör det.
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Platsen är vid strandkanten där det ligger olika stenar nästan staplade, alltså allt annan än jämnt. Just nu ser man inget där heller då det har blivit packis. Så jag får väl lugnt vänta tills det har smält bort och jag kan se tydligt var jag vill ha klumpen. Kanske jag kan utnyttja stenarna som en del av formen.
Klicka här för att svara