6 763 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Kan man förvänta sig arkitekthjälp när man bygger egenritat hus med helentrepenad
Ett tips till @angelar är att ta en kamera och fota mycket på tomten, om ni nu hade en. Stå i ett hörn av tomten och fota ett helt varv, speciellt fota utsikter mm. Flytta till diagonala hörnet och fota ett varv där.
Med dessa foton kan man diskutera med Fiskarhedens arkitekt eller som start med en extern arkitekt.
Med dessa foton kan man diskutera med Fiskarhedens arkitekt eller som start med en extern arkitekt.
Tack för synpunkterna! På vilket sätt skulle det kunna vara en nackdel att arkitekten inte är neutral? Om den är knuten till husleverantören alltså..J jfengved skrev:Det första ni måste tänka på är att "Arkitekt" inte är en skyddad yrkestitel, utan det man menar med arkitekt (alltså en utbildad arkitekt) benämns vanligtvis SAR/MSA (ibland SIR/MSA). Anledningen till att detta är viktigt är för att vissa hustillverkare åtminstone tidigare anställt folk som har kunskap från andra yrken eller utbildningar med anknytning till byggande men får titeln arkitekter av företaget. Jag vet dock om att många av husföretagen köper in arkitekter som konsulter för att hjälpa kunder med mer anpassade ritningar.
Som andra skrivit här tidigare är så är en arkitekt som anlitas av t.ex. Fiskarhedenvillan inte en neutral part - så för att verkligen kunna bygga det hus ni vill ha är det att rekommendera att ni själva anlitar en arkitekt, och sedan möjligtvis från det underlaget begär in offerter för bygget.
Många sitter och plöjer igenom huskataloger från olika tillverkare för att hitta planlösningar som de gillar. Sedan tittar man ifall en sådan planlösning passar in på läget på tomten. Vidare sen tar man och kanske gör en del modifieringar som bättre passar er. När ni kommit så långt så ni vet ungefär vart varje rum skall vara så tycker jag det är en god idé att prata med fiskarhedens konstruktör. De flesta konstruktörer är ingenjörer i grunden och ingenjörer är allt som oftast snälla och lösningsorienterade och vill göra ett bra jobb. Så om du lyckas få kontakt med en konstruktör där så håll fast i den kontakten. Vidare då kan denne ge dig info direkt om vad som blir dyra lösningar och vad som blir mindre dyra lösningar.
Oftast är ingenjörer inte så estetiskt lagda utan mkt bättre på praktiska lösningar. Så stirra er inte blinda på alla förslag som kommer utan om ni tycker något är väldigt oestetiskt i era ögon så berätta detta och ha en dialog. Många gånger kan det vara något som den stackars ingenjören inte tänkt en tanke på ur estetiskt perspektiv och så vitt jag vet så finns det inga tankeläsare ännu. Så ha en öppen dialog så brukar det mesta lösa sig.
OCH sist men inte minst. Låt denna fasen ta sin tid och känn efter många gånger om ni verkligen är nöjda eller om ni vill lägga lite mer tid. Det är ju i slutänden ert hus och era liv och då kan det alla gånger vara värt att lägga några extra dagar på denna del i husplaneringen. Och om dem blir sura på er i slutändan för att ni vill diskutera för mycket så berätta för dem att ju fortare de gör rätt desto fortare är ni nöjda
Oftast är ingenjörer inte så estetiskt lagda utan mkt bättre på praktiska lösningar. Så stirra er inte blinda på alla förslag som kommer utan om ni tycker något är väldigt oestetiskt i era ögon så berätta detta och ha en dialog. Många gånger kan det vara något som den stackars ingenjören inte tänkt en tanke på ur estetiskt perspektiv och så vitt jag vet så finns det inga tankeläsare ännu. Så ha en öppen dialog så brukar det mesta lösa sig.
OCH sist men inte minst. Låt denna fasen ta sin tid och känn efter många gånger om ni verkligen är nöjda eller om ni vill lägga lite mer tid. Det är ju i slutänden ert hus och era liv och då kan det alla gånger vara värt att lägga några extra dagar på denna del i husplaneringen. Och om dem blir sura på er i slutändan för att ni vill diskutera för mycket så berätta för dem att ju fortare de gör rätt desto fortare är ni nöjda
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Precis så ska det gå till. Man ska använda riktig kompetens för att lyckas samordna alla svåra beslut som krävs för att lyckas. Många som skall ”bygga själv” tror att det är som att välja cykel. Du förväntar dig väl att bo och trivas många år?C caroline2014 skrev:Hej,
min erfarenhet är att om man vill ha många speciallösningar så ska ni själva leta upp en extern rådgivare. När man bygger med typhus-leverantör så ingår det sällan en "riktig" arkitekt.
Det som är fördelen med att anlita en egen extern arkitekt är att ni får en neutral part som bara har era intressen för ögonen och som samtidigt har förståelse för vad som fördyrar och inte. En extern part kan också vara bra att använder enkom som second opinion. Dvs det är lätt att ni känner er vilse i den stora processen med alla beslut som måste tas när ni bygger hus och då är det bra att ha någon som kommer in i processen med lite helikopterperspektiv och nya ögon.
Jag skulle råda er att utifrån era önskemål och platsens förutsättningar låta lev. rita upp huset i ett första utkast och sedan låta en arkitekt, vars projekt ni gillar alt. känner förtroende för som person, titta över det hela. En god investering skulle jag säga!
Lycka till!
/Caroline
Klicka här för att svara