Har ett fuktskadat badrum som nyligen rivits. Hantverkarna har nu bilat upp golvet, lagt nya rör och samtidigt flyttat de nya avloppet till motsatt sida (till höger i bild). De befintliga avloppet i gjutjärn har de lämnat kvar och fyllt med betong. Tidigare låg avloppet för wc, tvättställ och badkar i linje med varann, dvs bredvid varann på rad. Eftersom jag tänkt ha duschhörna alt. litet sittbadkar + en liten tvättmaskin så ogillar jag verkligen idén med att flytta avloppet.

Finns de nån annan nackdel att flytta avloppet för duschen till andra sidan och isf vad? De har även kopplat de nya röret på det gamla och undrar vilka regler som gäller kring detta? Är de genomförbart att bila ur för det nya avloppet bredvid det gamla istället trots att de befintliga i gjutjärn finns kvar? Hantverkarna kommer tillbaka redan på måndag så tacksam för alla era svar!

• Renoveringsarbete i ett badrum med nytt avloppsrör och förseglat gammalt gjutjärnsavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet badrumsgolv med nya rör och avlopp flyttat, gamla gjutjärnsvrör kvar, byggmaterial syns.
    Skapa konto
  • Rivningsarbete i badrum med bilat golv, gammalt gjutjärnsavlopp fyllt med betong och nya rörinstallationer.
    Skapa konto
  • Nyanslutning av plastavloppsrör till befintligt gjutjärnsavlopp i uppbilat betonggolv.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Dra i handbromsen för guds skull innan dom gjuter igen golvet! Det är tydligt att den som utfört detta inte vet hur avlopp ska kopplas!
Grenröret som går till nya brunnen är monterad åt fel håll! Och sen har dom dimensionerat ner utan anledning i anslutningen till gjutjärnsavloppet! Avlopp med wc dras med 110mm rör hela vägen

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Är toastolen till vänster innanför dörren? Enligt foto smalnar röret från 110 mm till 75 mm där det kopplas på gamla gjutjärnsröret. Det en en stor risk att det stockar där. Avloppet från golvbrunnen svänger bakåt, och det är inte bra.

• Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Va F-N är det för klåpare som kommit till dig, kasta ut dom direkt. 110 från toa OK men 90 mellan nya - gamla, rör som gjort för stopp i framtiden, duschavlopp som kopplats baklänges för fall ut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J
Ser tyvärr förjävligt ut som tidigare nämnt. Men angående placeringen av golvbrunn mm. Har de fått några instruktioner av dig om att ändra några placeringar eller improviserar de på frihand? Låter helkonstigt! Finns det någon ritning?

• Gilla
Mia@We
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Ser tyvärr förjävligt ut som tidigare nämnt. Men angående placeringen av golvbrunn mm. Har de fått några instruktioner av dig om att ändra några placeringar eller improviserar de på frihand? Låter helkonstigt! Finns det någon ritning?
Jag bor i hyresrätt så det är värden som beställt jobbet. Utgår ifrån att de inte finns nån ritning då de endast ska åtgärda fuktskadan och gissar därför att de improviserade.

Redigerat:
Då kan du inte göra så mycket mer än att påtala för hyresvärden att jobbet innehåller ett par grova fel som påpekats ovan.

• Gilla
Mia@We
  • Laddar…
Mia@We Mia@We skrev:
Jag bor i hyresrätt
Kontakta hyresvärden och säg att du noterat flera avvikelser på det jobb som utförs i din hyresrätt. Säg att det knappast faller under fackmannamässigt utförande och att det finns risk för framtida stamstopp om man inte gör det riktigt.

Om man propsar på att man minsann skall ha tillägg i hyreskontraktet att stopp i stammen aldrig ska drabba en ekonomiskt samt att man ska ha rätt till att ta ut spolbil även till jourpriser så tror jag poletten trillar ner till slut.

• Gilla
Mia@We
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Va F-N är det för klåpare som kommit till dig, kasta ut dom direkt. 110 från toa OK men 90 mellan nya - gamla, rör som gjort för stopp i framtiden, duschavlopp som kopplats baklänges för fall ut.
Tack för svar! Var tänker du att man bäst placerar de nya avloppet och an man låta den gamla brunnen vara kvar? Kan du förklara det med att de kopplats baklänges för fall ut? Vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt.

R Rishlish skrev:
Dra i handbromsen för guds skull innan dom gjuter igen golvet! Det är tydligt att den som utfört detta inte vet hur avlopp ska kopplas!
Grenröret som går till nya brunnen är monterad åt fel håll! Och sen har dom dimensionerat ner utan anledning i anslutningen till gjutjärnsavloppet! Avlopp med wc dras med 110mm rör hela vägen
Ja, upplever oxå att det saknas en hel del kompetens hos dem redan från början. Vad blir konsekvensen när röret är kopplat åt fel håll? Vill försäkra mig om att jag förstår rätt då jag ska ta upp det i morgon när de är på plats.

Konsekvensen kan bli att det blir stopp i avloppet. Det där dragningen är bara big no no. Golvbrunnen kan vara kvar på den plats den nu så länge man drar rören som man ska göra.

• Gilla
Mia@We
  • Laddar…
Mia@We Mia@We skrev:
Tack för svar! Var tänker du att man bäst placerar de nya avloppet och an man låta den gamla brunnen vara kvar? Kan du förklara det med att de kopplats baklänges för fall ut? Vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt.
Om du tittar så är röret från brunnen kopplat helt fel. anslutningen med ett Y är rätt men foten på Y: ska vara i riktning mot utloppet ( gamla röret ) annars blir motström. Tänk om du spolar vatten i brunnen, så kommer det att vilja gå upp mot toan och bli som en Sunami i röret. Sen det ytterligare stora felet är från 110 röret från toan, har strypt ner med ett tunnare rör, vet inte om det är föbjudet i sig. Men så gör inte en riktig röris, det ska vara från en toan 110 hela vägen ut, en klar risk när skiten kommer är att det kan stanna upp i förträngningen och begynna ett stopp där och andra avlopp kan kopplas på, på vägen ut.
1 vit är förträngning helt fel
2 vit är absolut fel för påstick, vattnet vill gå baklänges
Gul är hur det ska göras ett påstick på rätt sätt
Vad är det för folk. talar dom svenska, är dom egna så är det katastrof för andra att anlita dom. En del företag tar in vad som helst och anser sig vara rörfirma. Nu är klockan mycket, men kan du tala med en granne i kväll som kanske vet något om rör. Annars så blir det tvärnit för dom att gjuta igen, oavsett vad säger, det måste göras om. Och betala inget, för det är helt fel. Blir det morr att ska gjutas, så stå på dig, här gjuts inget.

• Översikt över ett golv med rörläggning där felaktiga kopplingar är markerade, inklusive en förträngning och en felriktad Y-koppling, omgivet av byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Mia@We
  • Laddar…
PS Är det ett försäkringsbolag med i bilden som ska betala något. Då ringer du dom och talar om, samt att du skickar ditt foto till handläggaren medans ni talar md varandra. denna kommer bli tyst i luren när foto kommer fram.

• Gilla
Mia@We
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du tittar så är röret från brunnen kopplat helt fel. anslutningen med ett Y är rätt men foten på Y: ska vara i riktning mot utloppet ( gamla röret ) annars blir motström. Tänk om du spolar vatten i brunnen, så kommer det att vilja gå upp mot toan och bli som en Sunami i röret. Sen det ytterligare stora felet är från 110 röret från toan, har strypt ner med ett tunnare rör, vet inte om det är föbjudet i sig. Men så gör inte en riktig röris, det ska vara från en toan 110 hela vägen ut, en klar risk när skiten kommer är att det kan stanna upp i förträngningen och begynna ett stopp där och andra avlopp kan kopplas på, på vägen ut.
1 vit är förträngning helt fel
2 vit är absolut fel för påstick, vattnet vill gå baklänges
Gul är hur det ska göras ett påstick på rätt sätt
Vad är det för folk. talar dom svenska, är dom egna så är det katastrof för andra att anlita dom. En del företag tar in vad som helst och anser sig vara rörfirma. Nu är klockan mycket, men kan du tala med en granne i kväll som kanske vet något om rör. Annars så blir det tvärnit för dom att gjuta igen, oavsett vad säger, det måste göras om. Och betala inget, för det är helt fel. Blir det morr att ska gjutas, så stå på dig, här gjuts inget.
Tack för ditt utförliga svar! Värden har anlitat en elektriker som håller i jobbet och som i sin tur tar in folk. Att vvs och fuktskador inte är deras bästa gren har jag dessvärre fått erfara redan från start. En fukttekniker från en välkänd entreprenör har dömt ut hela badrummet och konstaterat att de har mycket höga fuktvärden och att både golv och väggar behöver rivas.

Efter att firman som anlitades hade rivit så informerade de mig om att det nu va dags att börja bygga. Avfuktning var inget som behövdes enligt dem eftersom de själva ansåg att det var snustorrt efter att ha rivit kakel och matta. Något som är helt osannolikt enligt den auktoriserade fukttekniker som utförde kontrollen. De har nu gått 3 veckor sen de revs och ingen avfuktning har ännu påbörjats.

Mia@We Mia@We skrev:
Tack för ditt utförliga svar! Värden har anlitat en elektriker som håller i jobbet och som i sin tur tar in folk. Att vvs och fuktskador inte är deras bästa gren har jag dessvärre fått erfara redan från start. En fukttekniker från en välkänd entreprenör har dömt ut hela badrummet och konstaterat att de har mycket höga fuktvärden och att både golv och väggar behöver rivas.

Efter att firman som anlitades hade rivit så informerade de mig om att det nu va dags att börja bygga. Avfuktning var inget som behövdes enligt dem eftersom de själva ansåg att det var snustorrt efter att rivningen av kakel och matta. Något som är helt osannolikt enligt den auktoriserade fukttekniker som utförde kontrollen.
Jepp förstår det hela, sen det med fukt eller inte kan jag inte svara på. Bara en mätning kan de svar på det. Men i övrigt så är det hel fel med rören, dom får inte gjuta igen det. Dp kommer det att bli problem med avloppet. Har värden sett montaget, i bland har en känsla för jobb och i bland NADA.. Seb det med en elektriker som tar in någon, är den svensk och tagit några kompisar. Nja säxta steg är att stoppa dom och sen går du till en rörfirma och visar fotot. Nu är det värden som ska betala, men ändå, denna ska inte bli lurad . Kanske att denna kommer att tacka dig senare och inte amvända på annat ställe i fastighete.
Som slut på det hela, du har i princip inget att göra med hela jobbt, men ryggmärgen säger nog något och det är inte fel att bry sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.