Vart har du hittat den killen? Han är uppenbarligen ingen van plattsättare och det verkar inte som han har rätt verktyg heller.

Bortkastad tid att fortsätta maila bilder till en bes man direkt så har du ju underlag för vidare diskussion men honom

Fy fan va det ser ut.

Plocka bort alla dåliga plattor så snart som möjligt. Om det var igår han kaklade så kan fixet fortfarande vara lite mjukt idag och det kan gå att skrapa bort utan att skada tätskikt

Jag skulle inte ha börjat plocka bort plattor på eget bevåg. Risken då är att hantverkaren hävdar att man har skadat tätskiktet och vägrar åtgärda det om/när kakelsättningen fixas.

Stoppa arbetet och få ett uttalande från någon oberoende. Det räcker säkert att maila bilder för att få svar på vad som ska utredas vidare.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle inte ha börjat plocka bort plattor på eget bevåg. Risken då är att hantverkaren hävdar att man har skadat tätskiktet och vägrar åtgärda det om/när kakelsättningen fixas.

Stoppa arbetet och få ett uttalande från någon oberoende. Det räcker säkert att maila bilder för att få svar på vad som ska utredas vidare.
Första stycket är mycket viktigt rör ingenting bara dokumentera och kontakta bkr direkt

Bild 1: Rusktigt fult, kommer bli än fulare med fog.
Bild 2: Fogen på ovankanten är ju grovt avvikande mot plattan bredvid, och det som "chippats" bort till höger kommer inte få en snygg lösning, även om du sätter en JÄTTEbred fog.
Bild 3: Samma här, finns en stor risk att, med en normalstor fog, att det kommer synas, alternativet är att sätta en bred fog längst med hela, och det blir fult.
Bild 4: För att täcka den "snyggt" så blir det en bred fog hela vägen i hörnet = inte snyggt.
Bild 5: Kommer aldrig gå att få snyggt.

Visst plattorna fyller säkerligen sin funktion. Men utförandet är under all kritik och jag skulle yrka på avdrag. men allra helst att det görs om, med alla risker det innebär.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Jag har nu pratat med honom och han höll med om de tejpbitar jag satt. Vägghörnen kommer mjukfogas så där menar han att det inte spelar någon roll om glipan är 1 mm eller 5 mm. Flera av de värsta skärningarna var just i väggvinklar. Någonstans var det 7 mm så den plattan byter han.

På ett ställe på golvet var fogsprånget 3-4 mm, så den plattan skulle han byta och lägga bättre.

Kantlisterna skulle han fixa till sa han.

Kaklet är satt torsdag-fredag förra veckan, klinkern i tisdags. Det är LIPs duk och multifix. Plattsättaren menar att han kan knacka loss plattorna utan att duken skadas, och skulle den skadas så ser han det och lagar. Är det rimligt tycker ni? Annars måste jag ju kräva att han gör om precis allt och det känns lite magstarkt.

Nu vet han i alla fall att jag bryr mig om resultatet, så jag får bedöma igen efter fogning känner jag. Är vi då oense eller om jag känner mig orolig för tätskiktet så får jag se om jag tar kontakt med BKR eller besiktningsman - men än så länge är vi trevliga mot varandra! :D

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Hmm.. Nästa reparationsjobb i huset gör du väl själv? ;)

• Gilla
LarsSvensson80 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag synat noga tätskiktet i zon1 under de plattor han lyft. Det ser helt intakt ut.

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Hmm.. Nästa reparationsjobb i huset gör du väl själv? ;)
Haha, ja... Jag brukar göra det mesta själv - men ibland vill man ju spara lite av sin egen tid. Problemet är att det blir lite huvudvärk av det istället! är man är van att göra själv blir man ännu petigare när man betalar andra för proffsjobb kan jag känna.

Senast jag hade målare här (svenska branschanslutna erfara) så fick jag göra om 75% av spackling och målning själv och tapetseringen de gjorde stör jag mig på än.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
LarsSvensson80
Ni verkar vara överens och det är ju riktigt bra. Man är ju lite nyfiken om han har full täckning av fästmassa bakom dessa vilket krävs.

Nu är han ju igång med sina korrigeringar och han vet vilken nivå han måste hamna på så det blir säker bra tillslut.

Bra val av tätsikt föresten.

LarsSvensson80
"Plattsättarenmenar att han kan knacka loss plattorna utan att duken skadas, och skulle den skadas så ser han det och lagar. Är det rimligt tycker ni?"

Det är rimligt om instruktioner finns från tätskikts leverantören på detta.

Tack Lars! Svårt att säga ang täckningen, men jag tyckte det så ut som gott om fästmassa när han jobbade från början. Han drog ut fästmassa med kam så att det täckte väggen helt på ett område innan han tryckte dit plattorna som är 15x15 på vägg.

När han tog loss plattor nu har han fått skrapa bort fix för att komma till lagom nivå.

När det gäller val av tätskikt så var det helt och hållet hans val... jag får känslan av att det är det märket han kör med på alla produkter, tätskikt såväl som puts, fix och fog.

LarsSvensson80
Det låter bra det. Säkerställa att han även lägger full täckning på din sluktrissa och inget i din golvbrunn givet tidigare resultat har du säker full koll

Slukristen har full täckning och det är skuret med puruskniv i alla fall så jag får hoppas att det duger.

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.