Hej, har ett kanalplasttak där jag behöver leda bort regnvatten från ena långsidan plus fronten. På frontsidan finns det ett överhäng men på långsidan går taket jämns med ramen, se bilder. Någon som vet hur man fäster hängrännan på bästa sätt, framförallt den på långsidan?

• Kanalplasttak ovanför en altan med synlig trästomme och överhäng, integrerat med ett äldre hus där taket går i linje med ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kanalplasttak ovanför altan, där takets långsida går i linje med ramen; fråga om bästa sätt att fästa hängränna på långsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog limmat på en kant på översidan så vattnet rinner ner på frontsidan.

Eller . .åt vilket håll lutar taket ?

D Dilato skrev:
Jag skulle nog limmat på en kant på översidan så vattnet rinner ner på frontsidan.

Eller . .åt vilket håll lutar taket ?
Taket lutar mot frontsidan

C Catharina Karlsson1 skrev:
Taket lutar mot frontsidan
Dåså, då blir det ju enkelt att se till att det inte kan rinna över kanten på andra sidor än där du har en hängränna.

D Dilato skrev:
Dåså, då blir det ju enkelt att se till att det inte kan rinna över kanten på andra sidor än där du har en hängränna.
Tack, menar du att limma fast en plastlist eller annat?

Redigerat:
C Catharina Karlsson1 skrev:
Tack, menar du att limma fast en plastlist eller annat?
Precis, något som tål sol och snö, värme och kyla.

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, något som tål sol och snö, värme och kyla.
Tack för dina svar, ska pröva med det

K
Kontakta en plåtslagare som kan sätta vattbrädsbeslag på långsidan (så allt vatten rinner nedåt) och sen hängränna framme vid takfoten.

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kontakta en plåtslagare som kan sätta vattbrädsbeslag på långsidan (så allt vatten rinner nedåt) och sen hängränna framme vid takfoten.
Tack för tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.