Hej!
Vi har nyligen tagit bort en vägg och nu behöver vi sätta nya golvlister. Hur rekommenderar ni mig att göra detta? Limma, skruva, spika, clips? Längsta väggen är ca 7m och är gips. Golvet är av ek. Jag har inte monterat lister tidigare.

Magnus E K
Golvlister (eller golvsocklar som det egentligen heter) har jag alltid spikat med dyckert (även i betongvägg, borrade då och satte plastplugg först). Så har det även varit gjort tidigare på de ställen jag rivit, även om jag sett skruvar på en del andra ställen jag tittat.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Golvlister (eller golvsocklar som det egentligen heter) har jag alltid spikat med dyckert (även i betongvägg, borrade då och satte plastplugg först). Så har det även varit gjort tidigare på de ställen jag rivit, även om jag sett skruvar på en del andra ställen jag tittat.
Toppen, tack!

Vi fäster också med dyckert, senast med en lånad dyckertpistol eftersom det är tråkigt att spika list. På ett par riktigt knepiga småvinklar mot skorstensmur har vi använt bygglim.

Om ni har köpt vita lister och inte ska måla dem efteråt kan jag rekommendera att dutta lite vit färg på spikskallarna efteråt. Det blir så mycket snyggare utan en massa mörkgrå prickar överallt. På eklister är det inte lika synligt.

Tack för tipset! Bra att tänka på val av färg på list! Vi har inte köpt dem ännu.

Jag har använt listskruv 3 mm diameter 40 eller 60 mm långa, köpta på Clas Olsson. Dom har extra litet huvud, monteras med torx 10. Tycker det är enklare än att spika. Finns både med vitt och gult huvud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.