14 280 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Kan man fälla in ett eluttag utan dosa i betongvägg?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag har kört med "HM"-Dosfräs från Jula, billigt och fungerade förvånansvärt bra i vårt tegel. Har för mig någon annan här på forumet körde på samma kit med bra resultat.
Rutab har lämpliga dosor som är ämnade för spårning. Passa på att spåra från det andra uttaget så ser det bättre ut.
Rutab har lämpliga dosor som är ämnade för spårning. Passa på att spåra från det andra uttaget så ser det bättre ut.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
En normal husägare behöver ingen spårfräs. Vinkelslip med stenskiva funkar, fast du får köra två gånger för att få två spår och sedan hacka bort materialet mellan spåren. Hål för dosan kan du göra genom att borra många små hål i en ring och slå bort mittbiten.
Rutabs mörkgrå dosa med röda detaljer är kanon och finns på Jula.
Jag kan verkligen rekommendera Spårdosor:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Otroligt enkelt att arbeta med och kommer med lock så det är bara att slabba på gipsbruk eller vad man nu avser att gjuta igen med.
Är det nu så att du bor på rätt sida av stan - Dvs den södra sidan så kan du få låna en Metabo spårsåg samt hålsåg lämplig för dosorna....
Ska man göra nått skall man ta mig tusan göra det hela rätt....
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Otroligt enkelt att arbeta med och kommer med lock så det är bara att slabba på gipsbruk eller vad man nu avser att gjuta igen med.
Är det nu så att du bor på rätt sida av stan - Dvs den södra sidan så kan du få låna en Metabo spårsåg samt hålsåg lämplig för dosorna....
Ska man göra nått skall man ta mig tusan göra det hela rätt....
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast spårfräsen är väl kopplad till dammsugare, påstås damma rätt lite.Fred vom Jupiter skrev:En normal husägare behöver ingen spårfräs. Vinkelslip med stenskiva funkar, fast du får köra två gånger för att få två spår och sedan hacka bort materialet mellan spåren. Hål för dosan kan du göra genom att borra många små hål i en ring och slå bort mittbiten.
En vinkelslip däremot dammar någonting helt osannolikt. Det blir betongdamm precis överallt i huset, även inne i stängda byrålådor.
Hej igen.
Det gick jättebra att borra med dosfräs då mina väggar tydligen är av siporex och är väldigt mjukt.
I detta hål limmade jag en apparatdosa.
Jag drog sen utanpåliggande kabel från ett infällt uttag till det nya. Båda uttagen hade plats i sin ram för att kunna skära ut jack för kabeln.
Den dagen som jag tapetserar om i rummet kanske jag fäller in kabeln i vp-rör.
Tack igen för all hjälp.
Det gick jättebra att borra med dosfräs då mina väggar tydligen är av siporex och är väldigt mjukt.
I detta hål limmade jag en apparatdosa.
Jag drog sen utanpåliggande kabel från ett infällt uttag till det nya. Båda uttagen hade plats i sin ram för att kunna skära ut jack för kabeln.
Den dagen som jag tapetserar om i rummet kanske jag fäller in kabeln i vp-rör.
Tack igen för all hjälp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden